21 juli 2014

Världen fördjupas i "Insurgent"

Insurgent av Veronica Roth
Detta är andra delen i en serie, har du inte läst Divergent, läs den först!

Efter simuleringsattacken väller det upp oroligheter i falangerna och många verkar ha svårt att veta vart de hör hemma. Tilliten prövas och konflikter duggar tätt. Tris slits samtidigt med svåra tankar om förlåtelse, identitet och sorg. Hon måste ta en mängd beslut och försöka reda ut vem som har rätt. Ett enda val kan förändra allting.

Känslorna som virvlade runt i mig när jag läste ut denna bok hade varit ganska intressanta att studera. Oj oj oj, vilket bra slut och vilken cliffhanger (precis som i Divergent) Roth avslutar med. Jag måste läsa sista boken NU!

Nog talat om slutet, det finns trots allt en massa andra sidor att fundera kring. Jag hade stora förhoppningar på denna bok efter att jag läste första boken för några månader sedan. Jag tycker att även om jag jämförde den mycket med både Hungerspelen-trilogin och Delirium-trilogin, hade den något extra. Något som skiljde sig från andra dystopiska böcker. I början av Insurgent var jag däremot inte alls imponerad. Jag tyckte den påminde för mycket om Pandemonium i Delirium-serien. Det kändes väldigt mycket som en mellanbok i en trilogi, en där inte så mycket händer. Jag blev besviken.

I denna bok fördjupas den värld Roth fantiserat fram. Det är intressant, men samtidigt tycker jag det är svårt att hålla isär de olika falangerna ibland. Det kanske dock beror på okoncentration... En intressant sak är att många karaktärer fördjupas. Det ger boken något mer. Tris umgås med olika människor vid olika tillfällen, och det ger chans till en liten fördjupning hos många. Relationen till Tobias är en annan intressant del. Inte så slemmigt lyckligt, utan verklig för det hela världen runt omkring går igenom.

Boken fastnade verkligen i mina tankar. När jag la den ifrån mig för att äta eller något annat fortsatte jag att fundera på den. När det var trassligt mellan Tris och Tobias var jag tvungen att övertyga mig själv om att det bara var så i boken, inte att det var trassligt mellan mig och min pojkvän... ;)

Även om jag är lite besviken, så tycker jag att detta är en fantastiskt bra bok. Den har en hel del förutsägbart, men även mycket som förvånade mig. Det gillar jag!

Första meningen: Jag vaknar med hans namn i min mun.
Antal sidor: 381
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Insurgent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar