18 februari 2021

Kattbossen

av Marta Altés

Jag är en kattmänniska. Jag gillar deras självsäkerhet och själviskhet (okej, inte när båda våra katter vill ha mat precis samtidigt som bebisen och vi nyss kommit in från en promenad och står i full vintermundering under luftvärmepumpen). Därför tyckte jag mycket om den här boken. Vi möter kattbossen som berättar om sin förträfflighet och allt fantastiskt den gör för sin familj. Men en dag verkar det som att katten blir bestraffad. Varför skulle familjen annars komma hem med en hund?

Fler bilder finns på
instagram @sofiesbokblogg
Kattbossen är en träffsäker, riktigt rolig och härligt illustrerad berättelse. Författaren leker med orden och deras placeringar kring känslodetaljerade bilder som illustreras steg för steg eller i ett sammanfattande ögonblick. Boken passar nog bäst för kattälskare, men den varma humorn kan passa även för hundmänniskor, för även hunden porträtteras verklighetstroget. En humoristisk bok att skratta och mysa med. På svenska finns även Bara fem minuter till av författaren och jag läser gärna mer av henne.

Första meningen: Jag är kattbossen och det är jag som bestämmer här i huset.
Antal sidor:
32
Förlag: Bonnier Carlsen, 2021
Originaltitel: The King Cat, 2015
Översättare:
Karin Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar