För någon månad sedan hade jag en tenta som bland annat handlade om att skriva tillgängligt. Inför den passade jag på att lyssna på två lättlästa böcker.

En perfekt julafton av Josefin Schygge, utgiven av Vilja förlag.
Najib ska fira sin första jul i Sverige och är bjuden till sin extrafamilj. Han kan dock inte sluta tänka på förra julen när han precis kommit till Sverige. Hur är det med hans familj nu? När Najib får ett telefonnummer av Daniel känns allt genast mycket lättare.
En perfekt julafton rymmer julmys både i form av traditionella inslag och medkänsla för medmänniskor. Najibs berättelse berör. Han dras mellan glädjen för extrafamiljen och längtan efter sin egen familj. Boken får läsaren att tänka till på vad julen egentligen kan betyda, bortom köphetsen. Rekommenderas!

Lasse ska snart bli pappa för tredje gången. Det är mycket att ordna med inför jul, särskilt eftersom hans fru inte orkar göra så mycket. De bestämmer sig för att åka till barnens mormor och morfar. När jultomten kommer blir det dags för barnet att komma.
På några få sidor hinns mycket av det svenska traditionella julfirandet med. När kommer barnet? Hur ska de hinna fixa allt inför julafton? Eftersom Lasse är berättaren handlar mycket om honom. Han verkar rätt stressad, vilket lägger fokus på honom. Han verkar tycka synd om sig själv när han måste göra mer eftersom hans fru inte orkar. Jag fastnade inte för berättelsen, det var för mycket Lasse.
Vilja har så mycket användbara böcker! Tack för tips om dessa två!
SvaraRadera