9 april 2011

Författarintervju: Sanna Juhlin

Debutantförfattaren till Mememto mori minns att du ska dö heter Sanna Juhlin, och jag har gjort en liten intervju med henne. Här kommer delar av den. Läs och tyck till! :)

1. Vad fick du inspiration till din bok från? Är något självupplevt? Hur kommer det sig att du valt att skriva på det här ämnet? ...jag fick en scen i huvudet och hade från början tänkt skapa en osympatisk kvinna där jag riktigt fick släppa loss demonerna inom mig och vara lite galen i mitt skrivande. Jag ville också utmana mig själv till att se om jag kunde skriva en deckare. Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Louise blev en levande varelse av kött och blod som ville berätta sin historia och jag fann henne snart både sympatisk och lätt att tycka om – hon rörde vid mitt hjärta. Jag anser själv att den är en thriller och det var väldigt roligt att bygga upp de här sidospåren fram till slutänden av historien. Jag skrev på den i 2 år samtidigt som jag var småbarnsförälder och heltidsstudent. Naturligtvis är Louise en spegling av mig själv men på ett mycket skruvat och cyniskt sätt. Det här är en helt fiktiv historia – så långt ifrån mig som möjligt men jag är uppvuxen med en pappa som led mycket av ångest och jag har släktingar som hade en massa underliga tics och fobier för sig som barn. Jag hoppas att de som läser min roman känner att det är med kärlek jag skildrar Louise och hennes mentala hälsa. Det var också underhållande att sätta in Louise i en massa underliga situationer och att hon drar till sig farliga människor. Jag hoppas att läsaren blir berörd. Titeln är vald med omsorg. Om man kommer ihåg sin dödlighet så skall man också minnas att leva – här och nu. Tror att läsaren förstår det då man läser.

2. Var det svårt att få boken utgiven? Att bli refuserad många gånger är något man alltid får räkna med. Jag blev det men jag var också nära målsnöret hos några bokförlag. Ett bokförlag ville att jag skulle skriva ytterligare 200 sidor eftersom de tyckte om historien och tyckte den även var riktigt rolig med sin cynism. Men som så många andra förlag kände de att en roman måste vara tjock för att kunna säljas. Jag gjorde ett försök men lyckades bara få till 30 sidor sedan kändes historien avslutad. Romanen blev bättre men den kändes komplett med sina 157 sidor. Då skickade jag in den till det nystartade bokförlaget Ord Text Mening och de blev intresserade direkt.

3. Har du skrivtips till andra som vill skriva böcker? Man måste ha en plan. Vill man verkligen satsa på att bli utgiven författare så krävs det att man verkligen skriver klart sina manus och avslutar sina projekt för att sedan lämna in till bokförlag. Det finns inga genvägar. Jag gick skrivarkurser för att få självförtroende och jag studerar litteraturvetenskap idag på Universitet eftersom det ger mig kunskap. Läs böcker och skriv i massor – främst för din egen skull. Då tror jag det blir bra.

4. Har du några boktips? Vad läste du i tonåren? Jag är väldigt insnöad på barnböcker, eftersom jag också är utgiven barnboksförfattare och beundrar Pija Lindenbaum och Stina Wirsén väldigt mycket. Som barn läste jag nästan aldrig böcker men väldigt mycket serietidningar. Vid 12 års ålder upptäckte jag Stephen King och han blev min stora idol. Jag har faktiskt inte läst så många barn- och ungdomsböcker men fick ett brinnande intresse när jag började studera litteratur i vuxen ålder och fick egna barn. Min absoluta favoritbok genom tiderna är Jane Eyre – jag fullkomligt älskar den boken. Deckare läser jag aldrig men tycker väldigt mycket om spänningsromaner och då är Harlan Coben favoriten. Slutligen vill jag också berätta att Memento mori – minns att du skall dö kommer att bli ljudbok till sommaren också.

1 kommentar: