29 april 2011

Splitter

Splitter av Charles Benoit

Kyle är femton år och orkar inte bry sig om hur hans liv kommer att bli. Egentligen borde han gå på skolan för de smartare, men eftersom att han inte orkade bry sig om betygen det sista året kom han inte in där. Det gör väl inte så mycket? Men nu kommer Zack, och det är antagligen början till det som händer sedan. Eller så var det det där med plånboken, eller var det Ashley? Ingen vet säkert, kanske hände det innan Kyle ens börade på High School? Men händer gör det i alla fall, och det är liksom oundvikligt.

Min kommentar: Detta är första boken jag läser i du-form, och det var spännande! Man hamnar i handligen på ett annat sett, "jag" blir anklagad för att ha snott en plånbok, "jag" får skäll av mina föräldrar för att jag inte sköter mig, osv. Annars börjar boken med några väl valda ord, följt av en handling som är lite lam, men ändå välskriven och välgenomtänkt, för att sedan avslutas med de väl valda orden igen, och vi är i princip tillbaka där vi började. Detta faller inte jag för. Däremot gillar jag Zack, han är en smart kille som snackar på ett väldigt roligt och moget sätt. En bok för tretton +, kanske, men jag fastnade inte för den.

Första meningen: "Du är förvånad över allt blod."
Antal sidor: 185
Förlag: X Publishing (tack för recensionsexemplaret!)
Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar