24 augusti 2013

Tunisian gril

Tunisian girl, En bloggares berättelse om den arabiska våren av Lina Ben Mhenni

Tunisiska Lina Ben Mhenni berättar om sitt bloggande för kvinnors rättigheter och pressfrihet. Hon berättar om livet under revolten i Tunisien som blossade upp 2010 och kampen hon var med i mot ett land med diktatur och censur. Hon var med ”där det hände”, ordnade egna och ställde upp i demonstrationer tillsammans med andra bloggare. Med hjälp av olika sociala medier kunde hon och många andra rapportera live från olika platser och försöka sprida hur det egentligen låg till. De kunde visa omvärlden vad de kontrollerade medierna inte tilläts visa. Nämligen sanningen.

Det är en fascinerande, personlig historia med mycket hopp. Trots hot och förbjudna aktioner (enligt diktatorn, inte enligt mänskliga rättigheter) fortsätter Lina och hennes bloggkompisar att kämpa för rättvisan. De möter motstånd i form av poliser, dålig internetuppkoppling och förföljelser. Ändå fortsätter det, och det gav dem frihet.

Detta är en väldigt kort bok. Den innehåller dock många namn och personer som gjort skillnad för det tunisiska folket. Jag hade förväntat mig mer fakta kring den arabiska våren, vilken jag inte är särskilt insatt i. Jag tror att detta kan vara en lite pärla för dem som läst mer om ämnet, men jag själv hänger inte riktigt med. Den ger dock hopp om en rättvis framtid och jag tycker det är fascinerande att internet och sociala medier kan hjälpa till så mycket när det gäller att sprida saker. Denna gång på ett väldigt bra sätt.

Första meningen: För "experter" kom det som en blixt från klar himmel.
Antal sidor: 57
Förlag: sekwa, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Tunisian Girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar