22 november 2019

Jag kommer hem till jul

av Joanna Bolouri

Emilys mamma inleder alltid alla samtal med att fråga om Emily skaffat någon pojkvän än. Eftersom Emily är 38 och oftast svarar nej på den frågan börjar hon bli väldigt trött på mamman och familjen, men den här julen har hon faktiskt en pojkvän som ska få träffa hennes familj för första gången! Allt verkar gå bra tills Emily tvingas göra slut med Robert veckan innan jul. Vad ska hon göra nu? Familjen kommer tycka hon är ännu mer misslyckad om hon inte tar med Robert nu när hon har sagt att hon har en pojkvän. Hon gör det enda hon kan komma på: mutar sin granne Evan att spela Robert, trots att Evan är helt olidligt jobbig.

Christmasbooks är ganska nya på den svenska marknaden. En bokbloggare skrev att ibland känns det som att julromaner är feel good-böcker som inte var tillräckligt bra för att publiceras, men när de la till några juliga inslag kunde de ges ut som julromaner. Jag tror det kan stämma i viss mån (vilken nedvärdering av god litteratur i så fall!) men Jag kommer hem till jul är faktiskt rätt bra.

Emily är en mogen men ändå smått vilsen karaktär med höga förväntningar från familjen. I alla fall när det gäller pojkvän. Hon arbetar som lärare och delar lägenhet med två andra i London. Och ja, det känns väl som att hon delar lägenhet med Evan också eftersom han bor vägg i vägg med Emily och brukar ha högljutt sex när Emily försöker sova.

Jag kommer hem till jul är fylld av humor och galna händelser både i London och framför allt i den spretiga familjen fylld med starka viljor. Boken innehåller även mycket sexskämt och alkohol, vilket jag tröttnar på ganska snabbt. Julkulan på omslaget utlovar "oväntad kärlek" men efter att ha läst baksidestexten känns den där "oväntade" kärleken glasklar. Trots det är det en mysig feel good som passar bra i väntan på julen. Den gjorde väl inga stora intryck på mig men jag gillar ändå att julgenren växer fram i Sverige.

Första meningen: "Nå, berätta, har du träffat någon trevlig pojke?" 
Antal sidor: 314 
Förlag: Printz Publishing, 2017
Originaltitel: The Most Wonderful Time of the Year, 2016
Översättare: Cecilia Falk

4 kommentarer:

  1. Den här har jag varit lite nyfiken på men vi får se vad jag hinner med innan jul. Det finns ju ett gäng julböcker numera!

    SV: Tack för frågan men jag får nog tyvärr hoppa över din kalender i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har ju kommit så många nya julböcker bara i år!

      Radera
  2. Haha! Skrattar bara av att läsa bakside texten! Ska lyssna på den i jul ;) Tack för ett härligt boktips!

    SvaraRadera