30 juni 2020

Tisdagstrion: semesterläsning

Temat för veckans trio är semesterläsning. Häromdagen la jag ut en bild på min instagram @sofiesbokblogg med låneböcker jag hade hemma just då och som får agera min semesterläsning. Jag har redan hunnit läsa två av dem (Inte din baby och Gryningsfeber) men sedan får vi se hur många jag hinner med eftersom jag förväntas bli mamma vilken dag som helst.
Det här inlägget ska dock landa i en trio och därför väljer jag ut de tre jag är mest sugen på att läsa:

* Små ledar överallt - har hört så mycket gott om denna och det är dessutom bokcirkelns nästa bok för diskussion.

* En stark nolla - har gillat Sara Lövestams andra barn- och ungdomsromaner så har höga förväntningar på den här.

* Att skörda ben - den här är nominerad till Årets världsbok. Jag gillar initiativet som Årets världsböcker tog på instagram för att lyfta fram böcker från stora delar av världen istället för den snäva representation vi ser i många andra pris och medier. Ska bli spännande att läsa.

19 kommentarer:

  1. Sara Lövestam har jag läst annat av och gillat. Vill väldigt gärna läsa mer av henne.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Men tack för tipset om årets världsbörserna. Jag har bara läst en av dem. Nu blir jag nyfiken på Att skörda ben.

    SvaraRadera
  4. Hur spännande böcker man än hittar blir ingen bättre än den där babyn du väntar på! Stort lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det blir ett helt äventyr i sig! Ser fram emot att läsa med bebisen. :) Tack!

      Radera
  5. Ambitiöst att försöka lyfta fram de åtta bästa böckerna i världslitteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De böcker de tagit fram är böcker som publicerats det senaste året, vad jag förstått. Som ett komplement till Årets bok (och andra litteraturrapporteringar) som ofta överrepresenteras av vita författare.

      Radera
  6. Små eldar överallt är bra!

    SvaraRadera
  7. Små eldar överallt tyckte jag mycket om. Har också läst Säg inget om Lydia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört mycket gott om den! Blev även sugen på att läsa Säg inget till Lydia.

      Radera
  8. Små eldar överallt ligger här och väntar på mig. har faktiskt inte läst något av Sara Lövestam trots att alla säger att hon är så bra. Att skörda ben kände jag inte till. inte det där med Årets världsböcker heller. men det låter bra

    SvaraRadera
  9. Fin bokhög har inte läst Små eldar än.

    SvaraRadera
  10. Små eldar överallt är jag jättesugen på att läsa. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  11. Vilken fin bokhög du har lånat hem. tack för tips!

    SvaraRadera
  12. Små eldar överallt vill jag också läsa. Lycka till med bebisen! :-)

    SvaraRadera