23 juni 2020

Tisdagstrion: sommartider

Temat för Ugglan & bokens tisdagstrio den här veckan är sommartider.

Den första bok, eller serie, jag kommer att tänka på är Systrar i jeans-serien. Den handlar om fyra tjejer som är födda nästan samtidigt och har umgåtts hela livet. Den här sommaren blir första gången de är ifrån varandra. De hittar ett par jeans som märkligt nog passar dem alla och de bestämmer sig för att skicka jeansen mellan varandra och skriva små hälsningar på dem. Det blir en annorlunda men oförglömlig sommar. 100 % härlig sommarroman som jag läst flera gånger (och funderar på att läsa om).

Hemma hela sommaren
passar extra bra den här sommaren men även de somrar då varken pengar, tid eller ork räcker för storslagna äventyr. Visst finns det mycket att hitta på under en hemester, det behöver inte vara så komplicerat. Det visar Elin Johansson och Ellen Ekman i denna härliga bok.
Sommar för mig kan innebära en och annan feelgood. Förra året lyssnade jag på Sommar vid Sommen. Jag gillar egentligen inte den där förutsägbarheten men om du vill koppla av med en bok och inte anstränga dig så mycket för att komma ihåg många karaktärer, lösa trådar och så vidare, kan jag rekommendera denna.

Disa känner sig nedvärderad på jobbet och gör en tvärvändning - köper en liten gård vid en sjö i Östergötland. Hon gör sig av med tryggheten i Stockholm och satsar på att starta ett bed & breakfast på gården. Det blir en prövning av kreativiteten, ekonomin och ja, det mesta.

16 kommentarer:

  1. trevliga tips, Hemma hela sommaren låter kul, den sista blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Sommar vid Sommen är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Inte läst någon, tack för tipsen! :)

    SvaraRadera
  4. Kul idé med Sommar i jeans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Ville gärna göra något liknande med mina vänner när jag läste böckerna första gången.

      Radera
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Systrar i jeans, gjordes det väl en filmkomedi också?

    SvaraRadera
  7. Systrar i jeans kom jag mig aldrig för att läsa när den var som mest populäar

    SvaraRadera
  8. Hemma hela sommaren är så fin.

    SvaraRadera
  9. Ser ut som trevliga tips.

    SvaraRadera
  10. Systrar i jeans känner jag igen, men inte de båda andra

    SvaraRadera
  11. Systrar i jeans-serien har jag läst. Hemma hela sommaren vill jag läsa. tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. Verkar som riktigt somriga böcker! Inga jag läst dock. :)

    SvaraRadera