26 juni 2010

Bree Tanners andra liv


Bree Tanners andra liv av Stephenie Meyer. 166 sidor.

Boken inte ett enda Twilight-fan har missat, eller? Jag vet inte vad jag tycker om den här boken. Är det ett försök av Stephenie Meyer att sälja ännu fler böcker, eller försöka förlänga Twilight-hysterin? Det hela känns lite… konstigt… Men jag gillar ändå boken. Det är intressant att få följa den nyfödda vampyr som huvudpersonen Bree Tanner är. Hon har varit vampyr i bara några få månader och bor tillsammans med några, lite äldre, vampyrer. Sammanhållningen är lika med noll, törsten gör att de gärna bråkar, och de har inte särskilt mycket utrymme att vara på eftersom vampyrer brinner upp till aska om de vistas i solen. Detta säger ledarvampyren Riley till sina "nyfödda" som på så sätt håller koll på sin klan inomhus på dagarna. Tillsammans med den något äldre vampyren Diego upptäcker Bree att det bara är ett trick, för att Riley ska kunna dresera vampyrerna inför en plan som han planerar med henne.
I en värld där ingen verkar vara vem man tror, i en värld bakom Bella och Edwards gulliga romans får vi följa med i de lite smutsigare kvarteren, bland de vampyrer som inte kan hålla sig från människoblod. Har du läst Ljudet av ditt hjärta vet du ungefär hur den slutar, men den är intressant ändå!

Bra jobbat, Stephenie Meyer. En bra blandning av romantik, blodtörst och alla äventyr det innebär. Boken är trots allt fin, och spännande. Särskilt att man får höra andras tankar om vampyrerna som klarar sig utan människoblod. Läsvärd, men jag tror inte att jag orkar mer Twilight och vampyrer nu, inte på ett tag i alla fall…

Första meningen: Rubriken stirrade på mig från den lilla tidningsautomaten: SEATTLE UNDER BELÄGRING - DÖDSSIFFRORNA STIGER IGEN.
Betyg: 8/10

2 kommentarer:

  1. Ooh, jag har me läst den nu! Den va ju jätte sorglig :( Jag bara väntade på att Diego skulle komma för att rädda Bree, men det gjorde han aldrig! :o "/

    SvaraRadera
  2. Sv: Oops! :s haha x)
    Tack! :D

    SvaraRadera