24 juni 2010

Vampyrens märke


Vampyrens märke av P.C. och Kristin Cast 434 sidor.

"Inga fler vampyrböcker" tänkte jag och kom ändå på mig själv med att skriva upp en vampyrbok på min boklista. Men jag borde lyssnat till vad jag sa till mig själv, jag är trött på alla vampyrer nu! (Inom parentes kan nämnas att även Meg Cabot har skrivit en vampyrbok nu. Suck!)

Men tillbaka till boken; Zoey är sexton år och har precis fått de första tecken på förändring när vi kliver in i hennes värld. Hostattackerna och huvudvärken är två tecken som visar att snart är det dags att bli vampyr, och när en kille står vid hennes skåp i skolan, beredd att märka henne, har hon inget val. Hon måste bege sig till Nattens hus (House of night) för att där gå i vampyrskolan för att bli en vampyr. Går hon inte dit är det döden som väntar.
På skolan möter hon Stevie Rae, Damien, Erin och Shaunee som snabbt blir hennes kompisar, och tillsammans med dem lär hon känna vampyrvärlden, och att det inte alls är så glassig.

Tänk dig en halvbra Meg Cabot-imitatör på sitt ironiska sätt berätta om vampyrer, så tänker du dig hur den här boken är skriven. Jag kan inte låta bli att jämföra med Twilight-serien, coh eftersom att den är så seriös i språket och historien blir
Vampyrens märke lite som ett skämt. Tyvärr, jag gillar inte denna bok fullt ut. Zoey hinner inte vara på skolan ett dygn innan hon kommer på att hon måste övervinna ledaren för Nattens döttrar... Hallå? Borde man inte fokusera på att skaffa vänner först? Detta gör det lite töntigt, tycker jag, så jag bestämmer mig för att inte läsa mer vampyrböcker. (Fast den blir bättre när man kommer lite längre in...) Ett minus är översättningen, den känns inte så påkostad... (den sägs vara bättre på engelska)

Första meningen: Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre, fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp.
Beytg: 5/10

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att bokens handling går lite för snabbt fram, men det stora problemet är enligt mig den svenska översättningen. Jag har läst hela serien (6 st hittills)på engelska, och de är mycket bättre då, även om de är lite töntiga ändå. :)
    Fin blogg du har, förresten! Den komme rjag att följa. :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade inte heller boken, den kändes lite som om författarna tänkte "Hej, vi skriver en vampyrbok för det säljer ju nu..." Handlingen var lite som vilken annan high-school-bok som helst fast bara ordet vampyrer finns med typ ;)

    SvaraRadera