19 juni 2013

Precious

Precious av Sapphire

När Precious var 12 år fick hon sitt första barn. En dotter, och pappan till henne är samma som till Precious. Hon måste gå om en klass i skolan, men hon förstod ändå ingenting. Lärarna ville inte förstå henne. Nu, bara några år senare, är hon gravid med sin pappa igen. Men samtidigt börjar hon på en ny skola där läraren verkar förstå henne, där hon får ett hopp och vänner. Det kanske kan ta henne tillbaka till sitt liv, livet hon blev berövad redan som barn.

Den här boken har väckt de flesta känslor hos mig. Först irritation över språket, som är slarvigt talspråk med mycket slang. Jag är ganska pedantisk av mig när det gäller språket, och därför gillade jag inte Precious sätt att berätta. Som tur var läste jag vidare, och insåg att hennes berättarteknik gör berättelsen så mycket mer trovärdig. Varför skulle en analfabet skriva en perfekt grammatisk text? Det är rakt på och 100 % ärligt.

Sedan kommer känslorna över handlingen. Jag vill skrika, gråta och slänga boken i väggen över att det finns så många barn som bär på berättelser om incest, våldtäkter och misshandel. Det är så orättvist, och många gånger tänker barnen att allt är deras fel. Precious är dock förvånansvärt stark, och slår det mesta ifrån sig. Hon vet att hon har ett värde, att det är fel det hon blivit utsatt för, och vill gå vidare. Det hindrar dock inte tankarna på att andra har det bättre, att hon tror att andra är bättre, men boken är väldigt fylld av hopp och framtidsdrömmar som Precious kämpar hårt för att uppfylla.

Det är också en bok om kärlek moderskärlek, om nya vänskaper som kommer att betyda mycket för huvudpersonen, och om uppgörelse, att försöka ta avstånd från det förflutna och gå vidare. Att drömma och göra vad man kan för att uppfylla dem, för att ta tillbaka sitt eget liv och leva det som om ingen eller ingenting  kan hindra dig.

En hemsk, gripande bok med mycket hopp. En blandning av det mesta, men med en stark röd tråd som gör boken läsvärd.

Boken finns även filmatiserad.

Första meningen: Jag fick gå om en klass när jag va tolv för jag fick barn med farsan.
Antal sidor: 222
Förlag: Gilla böcker, tack för recex!
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Push, 1996

1 kommentar:

  1. SVAR: Tack så mycket! :D Ja, det var verkligen ett äventyr som jag inte riktigt kan släppa! ;)

    SvaraRadera