1 juni 2013

The Message

The Message på svenska. Nya Testamentet av Eugene Peterson

Att recensera Bibeln är inget jag tänker ge mig på. Däremot tänkte jag skriva några rader om läraren och pastorn Eugene Petersons översättning av Nya Testamentet, den andra delen av Bibeln.

Språket och utformningen av det ligger närmre vårt dagliga tal. Den känns mer som en roman än en helig skrift, men det betyder inte att det "heliga" försvinner. Tvärtom tycker jag att detta är ett bra komplement till exempelvis Bibel 2000. Kapitelindelningen finns kvar, men verserna är borttagna, vilket bidrar till romankänslan. Då jag ville jämföra verser mellan min Bibel 2000 och denna översättning var det dock störande att inte versindelningen finns med. Vissa texter blir lättare att förstå, medan jag gärna håller mig till de äldre översättningarna när det gäller mer klassiska ord och berättelser.

Är du inte van att läsa Bibeln, men vill ta dig an den, kan jag rekommendera denna översättning. Är du van att läsa Bibeln vill jag ändå be dig ta en titt på boken. Det kan ge nya synvinklar och upptäckter. Boken har ett viktigt meddelande att förtälja. Så viktigt att det är the Message. Meddelandet.

Första meningen: Börja med att läsa, bara läsa Bibeln.
Antal sidor: 704
Förlag: Libris, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Message: New Testament.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar