13 november 2013

Fötrollande bilderboksbox

Det var en gång en pojke, samlingsbox av Oliver Jeffers

Denna samlingsbox består av Att fånga en stjärna, Funnen och vunnen och Vägen hem. Det är tre små bilderboksäventyr som utspelar sig i rymden och på de stora haven. I den första försöker pojken fånga en av alla de vackra stjärnorna, i den andra försöker han hjälpa en pingvin att hitta hem. I den tredje fastnar han på månen och ser faran hota ganska nära.

Böckerna är självstående med väldigt enkla texter och bilder som säger mer än vad det ser ut som. Det enkla är dock inte för enkelt, utan passar målgruppen väldigt bra. Böckerna har ett ganska stort budskap. Det är inget "Totte badar", även om orden inte är många fler. Det finns dock en tydlig dramaturgi och pojken utvecklas genom varje bok. Han är självständig, klok och funderar på hur han ska nå sina mål och lyckas med det han tar sig för. Väldigt bra!

Särskilt Funnen och vunnen fick mig att tänka till, vilket jag skrivit om här. Jag gillar denna box väldigt mycket. Kanske är det just boxen jag gillar, men jag vill ändå lyfta fram de tre böckerna med budskap för både mindre barn och vuxna. En bra present till en liten kille eller tjej!

Första meningen: Det var en gång en pojke...
Antal sidor:  ca. 30x3
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Once There Was a Boy, 2004, 2005 och 2007, översatt av Marcus Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar