3 november 2013

Gripande berättelse från en f.d. prostituerad

Ängeln på Malmskillnadsgatan av Elise Lindqvist i samarbete med Antima Linjer

Elise växte upp med en mamma som inte älskade henne och som talade om för henne att hon var ful och dum. Som femåring blev hon våldtagen första gången, och några år senare blev hon lurad in i prostitution. Idag blir Elise kallad morsan eller ängeln när hon står på Malmskillnadsgatan i Stockholm och möter prostituerade flickor. I denna bok berättar hon om sitt liv.

Hemsk, gripande och inspirerande. Elise lyckas få med detta och mycket mer i sin självbiografi. Hon skildrar en hemsk uppväxt som ingen borde få vara med om, hon skriver enkelt och gripande och får verkligen tag om mig som läsare. Jag blir så fruktansvärt arg och vill vissa stunder bara gråta.

Det som är inspirerande är hennes arbete på gatan. Hon skriver ofta om "mina flickor på gatan", som hon känner en stor nöd för. Hon vet precis vad de är med om, och med hennes egna erfarenheter når hon fram till dem på ett alldeles speciellt sätt. Elise gör ett hel otroligt viktigt jobb, och det ger hopp om att det finns goda människor bland att ont som händer.

Detta är en väldigt viktig berättelse som kan uppmärksamma både det hemska våld som är vardag för många, men också att det går att leva vidare, att det går att göra skillnad. Idag är Elise ute och föreläser mycket, hon sommarpratade i P1 för något år sedan och har blivit mycket uppmärksammad med sin berättelse och sitt arbete. Det är superviktigt! Mycket bra bok som jag gärna rekommenderar!

Första meningen: Aldrig trodde jag att någon skulle vara intresserad av att ge ut en bok om mig.
Antal sidor: 151
Förlag: Libris förlag, tack för recex!
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar