28 februari 2018

Fejk

av E. Lockhart

Jule är på rymmen. Hon är expert på att klä ut sig och tar sig fram som hon vill. Sedan har vi Imogen, som vill fly från alla förväntningar och måsten. Men allt blir rörigt. Försvinnande, mord, intensiv vänskap, pengar, lyx och total misär.

På svenska finns sedan tidigare författarens intressant förvirrande Kanske är det allt du behöver veta och den feministiska Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Det är två böcker som definitivt lockat mitt intresse och skiljt sig från mängden. Även i Fejk finns en twistad historia med förbjudna tankar, idéer och händelser. Det är både intressant och skrämmande. Vilka karaktärer kan vi lita på? Att huvudpersonen/berättaren är instabil gör mig som läsare förvirrad, fast på ett bra sätt. Hon är inte den där trygga karaktären att "heja på", vilket i sig är intressant.

Berättelsen utspelar sig baklänges. Den börjar på kapitel 18 och sedan spelas tiden tillbaka för varje kapitel. Det är ett nytt och intressant grepp jag nog inte stött på tidigare. Men fungerar det? Jag tror det lämpar sig bäst för sträckläsning, gärna i en sittning. För mig blev det svårt att veta vad jag skulle fokusera på, vilka detaljer som var viktiga att lägga på minnet. När jag inte visste vad jag skulle fokusera på, tappade jag viktiga delar av historien. Å andra sidan fanns det många varför-frågor som sakta men säkert fick ett svar. Hur kunde det gå så här (långt)? Däri ligger nyfikenheten och framåtdrivet (eller bakåtdrivet). Men nej, det passar mig bättre att läsa framlänges.

Om vi nu ska jämföra författarens böcker tycker jag inte att Fejk lever upp till de förhoppningar jag hade efter att ha läst de tidigare. Det intressanta är dock att Lockhart lyckats skriva tre ganska olika böcker. Hon vågar testa sig fram, och lyckas rätt bra med det. Även om Fejk har en del intressanta storyknep, hamnar den inte på min topplista. Jag läste mest ut den för att få det gjort. Plus en gnutta nyfikenhet, men mest någon slags avsky till huvudpersonens idéer.

Om du vill ha något annorlunda och är bra på att hålla mycket i tankarna, tror jag ändå jag kan rekommendera den. Den är märklig, men ja, den här något som jag tror kan passa rätt läsare perfekt.

Första meningen: Det var ett jävligt bra hotell.
Antal sidor: 275
Förlag: Lavender Lit, 2017
Originaltitel: Genuine Fraud, 2017
Översättare: Carina Jansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar