29 november 2018

Factfulness - tio knep som hjälper dig att förstå världen

av Hans Rosling, Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling

Innan du förfäras över nyhetsflödet - läs den här boken. Innan du tar stora viktiga beslut - läs den här boken. Innan du läser något annat - läs den här boken.

I Factfulness delar Hans Rosling (tillsammans med sonen Ola och svärdottern Anna) med sig av det gedigna arbete de gjort och de insikter han fått om oss människor: vi svarar nästan alltid fel på grundläggande faktafrågor om globala trender (du kan själv göra testet i början av boken). Vi tror nästan alltid att läget i världen är sämre än vad det är, eftersom det är den bilden vi får från nyhetsflödet. Försöker media lura oss? Förmodligen inte, för de är människor precis som vi och har lika lätt som andra för att svepas med i påstådda negativa trender.

Rosling tar upp 10 instinkter vi ofta tar till när vi hör nyheter, exempelvis att vi drivs av rädsla, tror på försämring, vi ser ensidigt och har har lätt för att klandra andra. Trots sitt viktiga ämne är det här en lättläst och inspirerande bok fylld av praktiska exempel från Roslings liv. Han har rest över stora delar av världen och träffat många människor som hjälpt honom på hans resa. Detta delar han gärna med sig av vilket gör budskapet lättare och inspirerande att ta till sig.

På framsidan skriver Bill Gates att Factfulness är "en av de viktigaste böcker jag någonsin läst" och jag är beredd att hålla med. Den har bland annat lärt mig att tänka mer kritiskt på nyheter och fakta, att försöka se hela bilden istället för den del vi får oss serverade och att världen inte är så svart som vi ofta tror. Däremot ställer jag mig kritisk även till denna bok. Rosling tonar ned klimathotet bortom vad som verkar vara rimligt. Han säger det vi vill höra - att vi kan slappna av - men jag tror honom inte.

Det här är en aktuell bok att återvända till och jag tror många skulle ha nytta av att läsa den. Särskilt eftersom så många svarar fel på frågorna Rosling har ställt om grundläggande fakta om människor och kunskap i vår värld.

Första meningen: Factfulness är skriven med min röst, som om boken hade skrivits av enbart mig, och innehåller många berättelser ur mitt liv.
Antal sidor: 365
Förlag: Natur & Kultur, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar