11 februari 2020

Tisdagstrion: kärlek med förhinder

Kärlek med förhinder. Det finns många böcker på detta tema där det handlar om själva relationen. De två första böckerna jag tänkte på var handlar dock om kroppsliga hinder.

1. Inte för nära av Colleen Oakley handlar om Jubilee som på grund av en sjukdom inte kan vidröra människor. Efter många år av (till stora delar självvald) isolation tvingas hon ut för att skaffa ett jobb och träffar snart Eric och inser genast nackdelarna med sin sjukdom.


2. På samma tema har vi Ingenting och allting av Nicola Yoon. Maddy är allergisk mot i princip allt och har aldrig lämnat huset. När Olly flyttar in i grannhuset börjar de genast chatta. De trivs bra ihop, trots att de aldrig träffats IRL. Skulle Maddy våga riskera att dö för att få träffa honom?

3. Tatueraren i Auschwitz är en sann berättelse om Lale Sokolov som förflyttas till Auschwitz-Birkenau 1942 och får jobb som tatuerare. När han ska tatuera in en sifferrad på Gita blir han blixtförälskad. Men hur lätt är det att vara kär i ett förintelseläger?

21 kommentarer:

  1. Mäktiga hinder i din trio. Tänk att inte kunna gå ut. Kan en sådan historia sluta lyckligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja usch vad tråkigt att inte kunna gå ut! Du får läsa och se. ;)

      Radera
  2. Tatueraren vill jag läsa, måste bara hitta tiden.

    SvaraRadera
  3. har inte läst någon av dessa tre. men Morris känner jag till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera särskilt första och sista boken.

      Radera
  4. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Inte för nära är så bra! Jag har läst en annan bok av Yoon, men vill läsa den som du har med på listan också.

    SvaraRadera
  6. Inte för nära har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina tre.

    SvaraRadera
  8. Ingenting och allting var det en läsinspiratör som talade varmt om. Jag blev lite sugen.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Ingenting och allting har jag läst och gillat. Filmen är också bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar filmen också! Jag har inte sett den. Än.

      Radera
  11. Har inte läst någon av dina, men har nummer tre bland mina olästa och har hört att den skall vara jättebra.

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dessa, tack för tips!

    SvaraRadera
  13. De två första blir jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
  14. Intressant med en ovanligare vinkling på förhinder. Verkar vara tre läsvärda böcker!

    SvaraRadera