17 maj 2020

Ödesmark


av Stina Jackson.

I den lilla byn Ödesmark bor Liv kvar hos sin gamla pappa tillsammans med 17-årig sonen Simon, trots att hon längtat någon annanstans i långt mer än 20 år. På byn går spekulationerna om vad som håller henne kvar och hur stor faderns förmögenhet egentligen är. En bit därifrån bor Liam i huset bredvid sin mamma. Hon får ofta agerar barnvakt åt hans 5-åriga dotter när brodern Gabriel drar iväg med honom på uppdrag som inte bör synas i ljuset. En samling mer eller mindre trasiga människor som alla försöker hantera det där livet som inte blev som de tänkt.

Stina Jackson debuterade 2018 med Silvervägen som tog hem priset Årets bok 2019. Ödesmark har blivit nominerad till årets upplaga av priset. Jackson har lyckats skriva ännu en riktigt spännande roman om tragiska människoöden på den norrländska landsbygden. Skådeplatsen är ovanlig och Jackson målar upp ett samhälle som ibland verkar vara hämtat från innan elektricitetens intåg, vilket känns lite konstigt. Hon är dock skicklig på att beskriva omgivningarna och jag såg tydliga bilder framför mig när jag läste.

Det finns mycket trasigt och hopplös i bokens persongalleri. Läsaren känna flera karaktärer ganska bra och de familjesplittringar vi får ta del av är hemska men intressanta. Parallellt pågår något som gör boken till en spänningsroman även om jag skulle säga att det är mer fokus på personerna kring den. Jag hade svårt att lägga ifrån mig Ödesmark eftersom jag gärna ville veta vad som hänt och eftersom karaktärerna engagerade mig. Jag hade gärna läst mer om vad som hänt tidigare men tycker ändå att Jackson säger tillräckligt för att hålla spänningen vid liv även när jag läst ut boken. Ödesmark var väl värd min lästid.

Första meningen: Flickan rör sig genom natten.
Antal sidor: 347
Förlag: Albert Bonniers förlag, 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar