23 december 2012

Fjärde advent: Böcker med hoppfyllt fokus


Idag gästbloggar Vilhelm Hanzén, PR- och kommunikationsansvarig Libris förlag.


Med julledighet kommer inte bara möjlighet att umgås med nära och kära. Nej, med ledighet kommer också möjlighet till att ta sig tid att läsa, vilket är något av det mest rogivande jag vet. Väljer man dessutom att läsa böcker med ett hoppfyllt fokus kan man lätt se till att själv fyllas av en känsla av hopp. Jag ska kort tipsa om några av mina favoritböcker från det gångna året.

Den första boken jag vill tipsa om är baserad på en verklig händelse. En otrolig sådan. Jag är inget stort fan av deckare. Detta är dock ett undantag.

Jennifer vaknar av att någon sitter på golvet vid hennes säng. Ett par timmar senare är hon på en polisstation – nu som våldtäktsoffer, fast besluten att sätta fast den man som bröt sig in i hennes lägenhet och vände hennes tillvaro uppochner.
Vid vittneskonfrontationen bestämmer hon sig snabbt: nummer fem är det.
Vid rättegången tvingar hon sig själv att vara stark och säker.
Ronald Cotton döms till livstid plus femtio år – men han är oskyldig.
Nummer fem från vänster är den fantastiska berättelsen om en osannolik, men fantastisk vänskap och visar på det mest konkreta sätt jag någonsin skådat den vackra möjlighet till förlåtelse som människan besitter.

Den andra boken jag skulle vilja tipsa om är skriven av en av mina största idoler.
Jonas Helgesson är personen som fått höra att han inte ska jobba med att tala inför andra och idag jobbar som föreläsare, personen som fick höra att han skulle få sitta i rullstol i framtiden och idag golfar och mycket, mycket annat. Tidigare har han skrivit böckerna Grabben i kuvösen bredvid och Ett CP-bra liv och tidigare i år kom han ut med boken Etiketter ska man sätta på julklappar – inte på människor. Den senare är en samling av kortkorta visdomsord som Jonas de senaste åren delat med folk i sin omgivning. Följande är två av mina favoritcitat:
”Alla vill ha en trevlig granne – se till att det är du.”
”Det är väl lätt att vara ödmjuk för den som vet att han eller hon är dålig. Annat är det för den som vet att han eller hon faktiskt är rätt bra…”
Den tredje boken jag skulle vilja tipsa om är en ny utgåva av Selma Lagerlöfs bok Kristuslegender. Som första kvinna tilldelades Lagerlöf Nobelpriset i litteratur 1909. Hennes bok Kristuslegender innehåller tio äventyr och sagor. I år kom boken i en något reviderad utgåva, där legenderna får sällskap av skolaffischer från början av 1900-talet. 


Vilhelm Hanzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar