2 december 2012

Första advent: julkrim

I dag gästbloggar Christin Ljungqvist, författare till Kaninhjärta. 

Jag skriver hellre än jag läser. Eller, när jag läser måste det vara BRA, annars tröttnar jag
snabbt. Något som därför är väldigt BRA är Tana Frenchs deckarserie, enligt mig olik många
ur genren. Det är inte samma kriminalare med alkoholproblem som har huvudrollen bok efter bok, utan serien snärjer sig. Hennes första, ”Till skogs”, handlar om Rob Ryan och Cassie Maddox. De jobbar på mordroteln i Dublin. Så hittas en liten död flicka i Knocknaree, i samma
skogsparti som Robbs två bästa vänner försvann en sommardag när han var tolv år. Hemska barndomsminnen från det gamla, olösta fallet snärjer ihop sig med, så som Tana verkar älska, det nya fallet, och man vet som läsare inte vart det ska ta vägen. Eller hur det hänger ihop. Eller om det hänger ihop. Hon spinner sina trådar åt alla håll, och en av dessa trådar plockas sedan upp i nästa bok i serien, ”Okänt offer”, med starka vibbar från Donna Tartts ”Den hemliga historien”. Här står Cassie Maddox i centrum. Man hittar henne mördad i ett övergivet hus mitt ute på vischan, tills det går upp för dem alla att Cassie lever, och att kvinnan som är mördad är skrämmande lik henne.

Tana French har lyckats med någonting oerhört; hon har lyckats snärja mig. Det är fantastiska
personporträtt, fantastiska miljöskildringar och realistiska, men ändå tokiga, historier hon skriver
ihop. I mina ögon balanserar hon hela tiden på gränsen till fantastik. Trots att detta ses som krim.
Det finns magi mellan raderna, ytterligare en dimension, eller så är det sådant livet är. Inte alltid
som man tror? Som läsare är man fast till slutet. Det är få böcker jag längtar efter så som hennes.
Därför tycker jag att ni som inte har läst henne än ska börja! Ni har tre stycken riktiga bamsingar
att klämma under storhelgen.

Sedan, om någon av er föredrar tunnisar, vill jag rekommendera ”Den store Gatsby” av F Scott Fitzgerald. Jag vet, en gammal bok, och säkert har ni redan läst den. Men om inte, gör’t! Den är som en komprimerad ”Den hemliga historien” med en samling udda karaktärer, en dold agenda, rykten och förvirringar, pengar och flådiga fester i 20-talets New York. Det kommer en
nyfilmatisering av boken i maj nästa år som verkar skruvad. Samtidigt är historien så fascinerande att det nog inte går att göra en dålig film av den.

Det var mina tips! God jul, allesammans!

1 kommentar:

  1. Tack för tipset om Tana French låter som böcker jag kommer gilla :)

    SvaraRadera