27 december 2012

Om julen, de bästa berättelserna

Om julen, de bästa berättelserna

Jag älskar julen, och tänkte därför i slutet av november att denna bok skulle vara en perfekt uppladdning inför den kommande högtiden. Där hade jag fel. Denna bok innehåller jul- och vinterberättelser från flertalet (mestadels) svenska författare, men uttråkar mig något otroligt! Visst finns det guldkorn som Julevangeliet enligt Lukas och H.C. Andersens ”Den lilla flickan med svavelstickorna”, samt de för mig nyupptäckta ”Lille Viggs äventyr på julafton” av Viktor Rydberg och ”Blåsvädret” av Selma Lagerlöf. Utöver dem finns berättelser av "klassiker-författare", som man borde tycka om, men det gör jag inte. Det är sällan jag lägger ifrån mig en bok utan att ha läst ut den, men det gjorde jag denna gång. Tråkig samling. Är detta julens bästa berättelser är jag väldigt besviken på julen.

Första meningen: Och det hände sig vid den tiden att från kejsar Augustus utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas.
Antal sidor: 111
Förlag: Lind & co. , tack för recex!
Utgivningsår: 2012, redigerad upplaga från 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar