29 december 2012

På tal om tro


På tal om tro... 15 röster av Ann Thörnblad

Svenskar diskuterar väder och klagar på lokaltrafiken. I andra länder är tro något som diskuteras flitigt, och detta är något författaren Ann Thörnblad tycker att vi borde ta till oss. För allvarligt talat, är det inte väldigt uttjatat att prata om solen och regnet?

I denna bok har hon samlat 15 porträtt av mer eller mindre kända personer i Sverige. Bland de mest kända namnen står Danny Saucedo, Marcus Birro, Lars Adaktusson och Gladys del Pilar. De talar om sin tro, vad som präglat dem och vad som varit viktigt och avgörande i sina liv. Förutom ovanstående namn intervjuas bland annat en universitetsrektor, en direktör och en konstprofessor. Med text och många bilder visar författaren en ganska stor del av 15 människors liv.

Jag hade gärna sett fler yngre människor intervjuas, för de flesta är i medelåldern. Annars är det en mycket intressant och inspirerande bok som väcker frågor. Vad tror jag egentligen på? Stämmer något som de intervjuade personerna säger in på vad jag tänker? Porträtten är öppna och vill inte visa på att "detta är sanningen", vilket ger styrka och tillit till författaren. Vem har egentligen rätt? Kristendomen sägs vara en relation, inte en religion, och relationer kan se ut på många olika sätt.
Detta är en bok för sökande, och jag tror att de flesta av oss söker efter något, eller någon.

Första meningen: Jag sitter i Allahelgonakyrkan, som blivit ett vattenhål för mig och så många andra mer eller mindre sökande själar i Stockholm.
Antal sidor: 191
Förlag: Libris, tack för recex!
Utgivningsår: 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar