17 juni 2017

Liten bokhylleenkät

Lyrans Noblesser har gjort en enkät om bokhyllor. Häng gärna på!

1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?
De är sorterade delvis efter genre, alla efter färg. Böcker i samma serier står dock ihop.

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?
Jag tror jag har någon bok på engelska, men de allra flesta är på svenska.

3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?
Sverige, Storbritannien och USA, skulle jag tro.
 
4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?
Jag läser, omedvetet, fler böcker av kvinnor.
 
5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker, reseskildringar o s v).
Mest skönlitteratur för ungdomar. Det finns även några fantasy, bilderböcker, receptböcker, notböcker, biografier och några få deckare. Ganska många "livsåskådningsböcker".
 
6. Visa gärna en shelfie! 

Den här bokhyllan står i vardagsrummet. Här finns mest ungdomsböcker, bilderböcker och några biografier uppepå. Här finns även min Harry Potter-hylla! (Och spel)

 I köket hittar vi nästa bokhylla. Här står receptböcker, nästan bara för vegetariskt och bakning.

På trappavsatsen på övervåningen står (vanligtvis) en fåtölj framför de här hyllorna. Överst är det pocket i olika genrer. Nederst är det svarta och mörka skönlitterära böcker (de som inte fick plats i vardagsrummet).
I sovrummet finns tre hyllor. På översta finns deckare (och min brudbukett), på mellanhyllan och nedersta finns livsåskådningsböcker. Nederst finns även en hög med notböcker.

Nu är jag nyfiken på era shelfies!

2 kommentarer: