14 juni 2017

Sophies historia

av Jojo Moyes

Frankrike, 1916. Tillsammans med sin syster driver Sophie Lefèvre familjens hotell, medan deras män slåss vid fronten. En tysk kommendant bestämmer att systrarna ska börja servera en trupp soldater middag varje kväll. En kväll får han syn på ett porträtt av Sophie, som hennes man har gjort, och det blir början till något som förändrar Sophies liv. Hundra år senare får Liv porträttet från sin man, strax innan han plötsligt dör. Än en gång orsakar porträttet turbulens.

Jag har hört mycket gott om Jojo Moyes och många som tyckte väldigt bra om hennes böcker. Trots det har Sophies historia stått oläst i min bokhylla rätt länge. Nu var det dock dags, och jag är glad att jag sparat den här pärlan så länge, för den är riktigt bra!

Jag gillar historia i lagom mått. Helst inte redogörelser, men när jag får följa en människa i en annan tid fastnar jag ofta för berättelsen. Min känsla är att skönlitterära böcker om Frankrike under första världskriget är ganska ovanliga, därför uppskattade jag att få lära mig mer om detta. Samtidigt får jag en riktigt genomarbetad och välskriven berättelse om Sophie, hennes familj och deras svårigheter. Det känns nära och äkta. Trots att det finns en del feel good-inslag i boken, finns det även tunga motgångar, vilket ger djup och lyfter boken.

Senare i boken stiftar vi bekantskap med Liv. Att vi då redan känner till mycket om Sophie, kvinnan på porträttet, gör det intressant och jag får en större medkänsla i konflikterna. Å andra sidan är det mycket vi inte vet, och tillsammans med Liv och de människor hon möter, får vi vara med och klura i detaljer i historien. Genom boken får vi lära känna flera intressanta karaktärer, och ibland se ur olika personers perspektiv, även om fokus ligger på Sophie och Liv. Ibland blir det lite rörigt, särskilt en del (skriver inget mer pga spoilervarning) i slutet, men överlag gillar jag boken mycket och läser gärna mer av Moyes, för här verkar finnas ett väldigt bra författarskap!

Första meningen: Jag drömde om mat.
Antal sidor: 438
Förlag: Printz Publishing, 2014
Originaltitel: The Girl You Left Behind, 2012
Översättare: Emö Malmberg

2 kommentarer:

  1. Jag har denna oläst i bokhyllan, kanske dags att plocka upp den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått oläst länge här också, men är glad att jag tog tag i den!

      Radera