9 mars 2018

Var är min syster?

Nej, titeln till trots är det här inget efterlysningsinlägg. Jag vet vart min syster är; någonstans i London. Den här inlägget ska istället handla om Sven Nordqvists fantasiländer i Var är min syster?. Jag lånade hem boken Sven Nordqvists bilder, och fastnade ännu mer för hans detaljer, finesser och fantasifulla illustrationer. Jag minns böckerna om Pettson och Findus, mamma Mu och Kråkan från när jag var liten, och när jag jobbade på förskola valde barnen gärna någon av de böckerna till lässtunden. De håller!

Liksom i Var är min syster? tror jag det är illustrationerna som lyfter och gör det lästvärt. Eller ja, sevärt. Efter en genomläsning minns jag mer från bilderna än från storyn. Texten i sig är lite hoppande, såsom ett barns tankar kan vara, och jag intresserades inte jättemycket av den. Men, jag minns att det handlar om en liten råtta som tappat bort sin syster. Hon verkar vara en sådan som försvinner då och då, ibland in i sig själv, ibland på äventyr med eller utan sitt syskon.

Tillsammans med en äldre råtta och en luftballong beger sig råttbarnet ut på jakt efter systern. De flyger över de mest fantasifulla landskap, undkommer hundar, en nyfiken kossa, regnbågen och mörkret i sista stund. Under färden förs ett samtal med många funderingar över systern, vad hon sagt och andra äventyr. Den äldre råttan verkar ha större öron än mun, men kanske är det precis vad råttbarnet behöver. Här illustreras, både bildligt och skriftligt, en riktigt fin relation.


Var är min syster? är en otroligt fin bok. De färgglada och mycket genomarbetade illustrationerna lyfter verkligen boken och gör att den tål omläsning efter omläsning, något som jag tycker kännartecknar Nordqvists bilderböcker. Varje uppslag skulle kunna generera i massor av nya berättelser. Vart är älgen på väg? Vad vill trollet meta upp? Vart går alla vägar? Vem bor i husen och i grottorna? Hur ska pingvinerna komma ifrån klippkanten? Jag skulle vilja läsa den här med ett fantasifullt barn, för det tror jag skulle ge ännu mer. Nordqvist har skapat (ännu) en bok att njuta av och med, gång på gång på gång.

Första meningen: Du måste hjälpa mig att leta!
Antal sidor: 32
Förlag: Opal, 2007

2 kommentarer:

  1. åh, Sven Nordqvist är lite en idol. många av Pettsonböckerna, framför allt Pannkakstårtan, tycker jag också håller hög kvalitet i texten och berättelsen. Att skriva för barn är svårt - att skriva för barn på ett sätt som gör att båda vuxna och barn uppskattar att läsa många gånger ännu svårare - att kunna göra det OCH göra dessa fantastiskt underfundiga illustrationer, det är ju i det närmaste unikt.
    Men just denna har jag inte läst! blir att låna och prova på barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är verkligen skickligt! Hoppas att du och barnen gillar boken!

      Radera