28 maj 2018

Gode Gud välsigna maten, amen - en bok om bordsbön

redaktör: Lina Mattebo. Recex från förlaget

Som barn bad vi ofta bordsbön innan maten. Av någon anledning blev det alltmer sällan och jag tänkte "vi behöver inte mer mat än vi har", eftersom jag tänkte att "välsigna" betydde "göra mer", liksom när Jesus välsignade maten och fick fem bröd och två fiskar att räcka till 5 000 personer. Gode Gud välsigna maten, amen fick mig dock att tänka om, och jag skulle vilja ta tillbaka det där med bordsbön inför måltiden. Inte för att jag behöver mer mat, utan för att visa tacksamhet för den mat jag får till den fantastiska kropp jag har, men samtidigt be en bön för att fler ska få äta sig mätta och att fler ska förstå att vi behöver ändra på vårt sätt att leva för att bönen ska bli verklighet.

Boken innehåller texter, bordsböner för olika tillfällen och tips på ökad gemenskap kring matbordet. Den bjuder på diskussionsfrågor, bordslekar och festtips. Bland skribenterna finns Esther Kazen, Johanna Gustavsson, Joel Halldorf, Anne Lamott, Norman Wirzab med flera. De skriver bland annat om synen på kroppen, medmänniskor och det enkla med betydelsefulla i en extra tanke för maten eller andra. Josephine Flatebö står för moderna, dekorativa och väldigt fina illustrationer. Layouten som blandar texterna med bönerna i olika skrivstilar gör boken varierande och intressant. Redaktionen har fått till en bra balans.

Texterna och bönerna har gett mig flera aha-upplevelser och gett bordsbönen en ny, återupprättad betydelse i min vardag. Om livet snurrar på allt för snabbt kan en enkel bordsbön vara ett sätt att stanna upp och reflektera, oavsett om det blir tio sekunder eller tio minuter. Boken har gett mig inspiration och en kunskap jag inte trodde jag saknade, men som blivit betydelsefull för mig.

Första meningen: Bordsbönen kan vid en första anblick verka obetydlig, men den är som en hemlig skatt.
Antal sidor: 118
Förlag: Libris förlag, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar