16 maj 2018

Samtidigt i min låtsasvärld

text: Lisa Bjärbo, illustrationer: Emma AdBåge

Ett stökigt, rörigt kök och en massa måsten. Mitt i allt är det lätt att drömma sig bort till andra platser och situationer, kanske till en låtsasvärld. Vad händer där?

Den här boken handlar om en mamma, vilket är ganska ovanligt för en bilderbok. För att göra det ännu mer ovanligt är hon inte en typisk bilderboksmamma med full koll på läget och andra stereotyper. Istället drömmer hon om en lugn, barnfri stund, men även om badhusbesök med barnen, söta hundar som äter direkt ur grytan på bordet och glass i stora lass. Bokduon har gjort mamman mänsklig och jag hoppas hon har kommit för att stanna.

I podden Bladen brinner berättade Bjärbo att de funderade på om mamman fick "önska bort" barnen för en stund, precis som hon gör i en av önskevärldarna. Vad kommer de läsande barnen tro när bokbarnen är borta? Men, ingen orkar väl vara omgiven av barn hela tiden? Om mamman får visa att hon vill ha egentid ibland, visar hon att det är viktigt och okej även för barnen. Det tror jag dagens stressade samhälle behöver bli påmint om igen. Dessutom är det roligt att visa barnen att även en mamma kan drömma om glass (kanske till och med fastän det inte är helg!) och badhusbesök.

Jag är inget stort fan av AdBåges illustrationer, men tycker att de bidrar till känslan av olikhet, att alla inte passar in i samma mall och att det inte är något eftersträvansvärt. Boken ger utrymme för dagdrömmar om låtsasvärldar och att få önska fritt. Jag tror det kan bli intressanta samtalsämnen kring den här boken, och spännande för både barn och vuxna att dela upplevelser och bilder från sina låtsasvärldar.

Första meningen: Det här är jag. 
Antal sidor: 28 
Förlag: Rabén & Sjögren, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar