4 september 2018

Har du mens, eller?

text: Moa Eriksson Sandberg, illustrationer: Anna Märkevärn

Strax innan karateträningen upptäcker Ida blodfläckar i sina trosor. Är det mens? Nej, hon vill inte bli vuxen än! Om hon ignorerar det kanske det försvinner? Men nej, det är mens och i skolan blir det riktigt pinsamt...

Jag fick mens när jag var 12,5 år och då hade vi knappt pratat om det i skolan eller bland tjejerna i klassen. Liksom Ida hade jag svårt att förstå att allt det där blodet i trosorna var mens... Då hade jag gärna velat ha den här boken! Den fokuserar mycket kring mensen, men väver liksom in fakta på ett snyggt sätt i vardagshistorien, så att många i 11-årsåldern kan känna igen sig. Hur är det att ha mens? Hur kan man veta att det verkligen är mens och inte ett sår på snippan? Vad ska en göra när den kommer? Borde en skämmas för det? Det där berättar Eriksson Sandberg mycket bra om!

Boken är lättläst och lättillgängligt. Har du mens, eller? passar bra för de som snart ska få sin första mens, men jag hoppas även att den kan diskuteras i helklasser. Det skulle kunna göra att tjejer inte känner att de behöver skämmas över mens, samtidigt som killar kan få lära sig vad det handlar om, att det är helt naturligt och att det liksom inte finns någon grund för att komma på ret kring det.

Första meningen: Ida har ont i magen.
Antal sidor: 39
Förlag: Nypon förlag, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar