12 september 2018

Hjärtat är en knuten hand

av Ingrid Ovedie Volden

Alines familj har flyttat till en ny stad på prov. Hon bestämmer sig för att inte försöka passa in, i hopp om att snart få flytta tillbaka hem igen. Inför ett skolarbete besöker hon hjärtavdelningen, där hon möter Oliver, vars pappa precis fått en hjärtinfarkt. De råkar stöta på varandra flera gånger där, och det blir allt svårare för Aline att hålla sig till de regler hon och kompisen satt upp för att få provflytten att misslyckas. Men utanför sjukhuset har inget ändrats, trots att det verkar som att Aline och Oliver har något ihop.

I årets kaosutmaning ska vi läsa en bok med en karaktär som har samma yrke som läsaren. Jag skulle kunna gå den enkla vägen och välja "student", eftersom jag aldrig läst om en karaktär som är vårdadministratör (vilket jag pluggar till). Jag tycker dock den här boken passar rätt bra in på utmaningen, eftersom den utspelar sig en del på en hjärtavdelning och jag extrajobbar på en hjärtmottagning.

Oliver är ledsen och vilsen efter föräldrarnas separation och förvirrad över mammas nya kille som vill ställa sig in. Samtidigt verkar hans pappa må allt sämre, men Oliver orkar inte ta hand om honom. När Oliver och Aline träffas på sjukhuset hittar de båda någon att prata med. Till min besvikelse vill han av någon anledning inte prata med henne utanför skolan, trots att de går i samma klass. Kanske för att hon ses som tyst och konstigt, men jag tycker inte riktigt att just det passar in i storyn.

Efter avslutad läsning såg jag att boken vänder sig till 9-12-åringar. Jag hade gissar på något äldre, men tror att den har en ganska bred målgrupp. Den är fin och lite poetisk i sitt metaforsnack om hjärtat och andra kroppsdelar, vilket jag uppskattar. En söt bok om ensamhet, vänskap, förälskelse och det svåra i det.

Första meningen: En snubbe, som inte är min pappa, står och väntar på mamma utanför vårt hyreshus.
Förlag: Natur & Kultur
Originaltitel: Hjertet er en knyttneve, 2017 
Översättare: Mats Kempe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar