14 augusti 2015

Augustienkät

Augustienkät hittad hos Sagan om sagorna.


1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)
Den har varit väldigt bra! Tror det blir något slags rekord i antalet lästa böcker, och det känns kul. Några riktigt bra böcker har jag hittat också.

Foto: Sofie Nordquist

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!
Tog en sväng till biblioteket förra veckan och kom hem med fem böcker. De tre av dem jag helst vill läsa är Mördarens apa, Hälsningar från havets botten och Manifest för hopplösa (även om jag är rädd för att sistnämnda mest kommer vara en dålig "glida vidare på succévågen-bok").

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?
Jag är nyfiken på Svart sommar av Åsa Anderberg Strollo.

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du?
Euw, det är ingen höjdare att sitta bredvid folk som äter kräftor. Eftersom jag är vegetarian dissar jag både kräftor och surströmming. Däremot hittade jag en riktigt god tacogratäng med linser och tacobröd härom veckan...

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?
Harry Potter och fången från Azkaban. Nähej, gills inte omläsning? Då väljer jag Wallflower och Som eld.

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?
Jag är sugen på att läsa Legend, så svaret på denna fråga blir Marie Lu

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Jag minns när vår lärare i mellanstadiet brukade läsa högt för klassen, medan vi fick måla. Vi läste bland annat En ö i havet. Jag minns inte fler böcker, men jag minns att det var härliga stunder!

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Vägrar långbyxor. Jag är rätt dum när det gäller det där. Kan gå med shorts fastän det är för kallt för det. Men jag gissar att jag börjar växa ifrån det där nu. ;)

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
He he, bra fråga! Jag läser det jag vill läsa för stunden, kanske kör varannan, eller läser "gamla" böcker så fort det inte finns någon ny, oläst hemma.

10. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Lisa Bjärbo är en av mina favoritförfattare, så Djupa ro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar