22 augusti 2015

Hälsningar från havets botten - Christina Lindström

Fille har aldrig riktigt slutat tänka på Hanna, tjejen han var kär i med som bara försvann en dag när de gick i fyran. Första dagen på gymnasiet är hon dock tillbaka, nu i parallellklassen, och genast kommer alla Filles känslor tillbaka. Men Hanna är svår att nå, och samtidigt funderar Fille på vart hans mamma egentligen tog vägen.

Baksidestexten fick mig att tro att boken handlade om en strulig kille som möter ordentlig tjej och förvandlas. Det stämmer inte. Det finns mycket som strular i bådas liv, och kanske är det det som för dem samman.

Utifrån Filles perspektiv berättas en romantisk, men svår, berättelse om första kärleken och val i tiden på väg in i vuxenlivet. Känt är ju att den här typen av böcker är ovanliga ur killens perspektiv, så denna bok är varmt välkommen. Jag gillar den. Den har en väldigt bra blandning av pirrande känslor och svåra händelser och beslut, som Fille inte alltid gör rätt, vilket är mänskligt. Jag hade gärna läst mer om de här problemen, och kanske även en bok ur Hannas perspektiv (men det är bra att det inte finns i denna bok). Hon är en väldigt skör karaktär med mycket tungt i bagaget.

Boken är fin, men inte sockergullig. Den har en välgenomtänkt berättelse, ett humoristiskt, lättläst språk, en hel del tänkvärt och annat som gör att jag vill rekommendera boken.

Första meningen: Jag ska bara ligga så här lite, lite till eftersom tusen jungfrurs fingertoppar faktiskt, lite förvånande, just sträckte sig efter mig när väckarklockan ringde.
Antal sidor: 207
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar