6 augusti 2015

I denna ljuva sommartid - Mari Jungstedt

Detta är femte delen i en serie. #1 Den du inte ser, #2 I denna stilla natt, #3 Den inre kretsen, #4 Den döende dandyn.

En tidig morgon skjuts Peter Bovide ihjäl strax utanför den camping där han semestrade med familjen. Det väcker stor uppståndelse, särskilt bland turisterna, och detta gör mediaintresset större. Visbypolisen får det svårt med utredningen, men hittar under vägen många intressanta spår. Samtidigt får läsaren fortsätta följa karaktärernas vardag, till exempel Johan som inte vet om Emma vill lämna honom för alltid, eller gifta sig, och Knutas som tappat gnistan i sitt förhållande.

Som jag skrev i recensionen till förra boken i serien, är jag inte särskilt bra på det här med deckare. Denna gång klurade jag dock ut lösningen innan poliserna gjorde det! Eftersom jag precis varit på Gotland var det intressant att läsa om alla platserna. Jag v
ar, som tidigare, inte särskilt intresserad av mordet. Det jag är intresserad av är medievinklarna med etikfrågor, och karaktärerna och deras relationer, som har en stor plats i boken.

Jag börjar dock tröttnat lite. Det känns som att det är samma upplägg varje gång. Spoilervarning, markera för att läsa: Någon mördas, polisen får få spår, utredningen kommer inte framåt, en ny oväntad och/eller okänd person mördas, och snart löses mordet. Kommer Jungstedt komma på en ny metod till nästa bok? Visst är det rätt spännande emellanåt, men det får nog dröja till nästa sommar innan jag läser nästa bok.

Första meningen: Ur fyrvaktarens dagbok, Gotska Sandön, augusti 1864.
Antal sidor: 314
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2008

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det blir lite så där med de långa serierna, att författaren har samma upplägg i bok efter bok.... därför man inte kan maraton läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det får nog bli en per sommar för mig. ;)

      Radera
  2. Jag har taggat dig i en tag; http://agnesbokblogg.blogspot.se/2015/08/har-du-last-tag.html?m=1

    SvaraRadera