20 augusti 2015

Tretton skäl varför - Jay Asher

En dag får Clay ett paket på posten. Det innehåller sju kassettband med berätterlser från Hannah Baker, som för bara några dagar sedan tog sitt liv. Clay har ingen aning om varför han får dem, och vill helst göra sig av med dem, men när jag väl börjat lyssna kan han inte sluta. Varför tog Hannah livet av sig? Och varför har Clay fått de här banden?

Tretton skäl varför bygger på en väldigt hemsk historia. Som titeln pekar på ger Hannah tretton skäl till vad som gjorde att hon tog livet av sig. En efter en radas människor och händelser upp, och det är en kuslig, obehaglig  historia.

Jag hade svårt att leva mig in i boken. Kanske var det för att Clays känslor lätt tappades bort när texten varvade hans tankar och Hannahs berättelse. Boken har å andra sidan ett intressant grepp att berätta en historia, men jag fastnade aldrig riktigt för det. Samtidigt är det en väldigt tänkvärd bok, om än väldigt hemsk. Jag tror inte den är något för den svage. Jag funderar mycket på vilka känslor boken lämnar efter sig. Mycket av det jag kommer fram till tror jag kan vara väldigt jobbigt att bära för många. Vad har jag gjort omedvetet, som har sårat andra? Vilka beslut jag fattar får negativa konsekvenser för andra? Tänkvärt för många, men för andra tror jag detta kan bli en källa till mörka tankar. Jag får inte de förklaringar jag tycker att jag behöver för att inte känna mig helt deppig, och trots att det finns hopp, finns det ännu mer sorg. När det gäller en ungdomsbok tycker jag inte det är okej att lämna en läsare så!

Å andra sidan tror jag att allt för många kan känna igen sig i den här boken, både vad gäller Clay, Hannah och de andra som nämns, och förhoppningsvis kan det öppna upp för samtal, och en ökad förståelse om man skulle vara i kontakt med eller i närheten av någon som mår så psykiskt dåligt att hen funderar på att ta sitt liv. Sådana böcker svämmar det inte över av, och det ger boken pluspoäng.

Jag är kluven till vad jag egentligen tycker om denna bok. Jag gav den betyg 3 av 5, vilket betyder ungefär att jag säkert kommer minnas boken  när jag ser den, men kommer inte rekommendera den i första hand. Typ. Jag vet inte. Det kanske är bäst att du bildar dig en egen uppfattning.

Första meningen: "Ursäkta?" upprepar hon.
Antal sidor: 298
Förlag: Bokförlaget Lagenskiöld och Pocketförlaget , tack för recex!
Utgivningsår: 2010

Originaltitel: Thirteen Reasons Why, översatt av Ulrika Junker Miranda

2 kommentarer:

  1. Det är ju bra att böcker lämnar känslor kvar när sista sidan har lästs, men just nu har jag ingen lust med så mörka tankar så skippar nog denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med dig om att det är bra om böcker lämnar efter sig känslor, men jag tycker även att författaren har ett visst ansvar för sina läsare, särskilt när det gäller denna typ av böcker.

      Radera