25 juli 2016

Sofies skrivtips: böcker om skrivande

Det här är sjätte inlägget i en serie med skrivtips. Alla inlägg kommer samlas under etiketten Sofie skriver.
Något som kan inspirera mig mycket att börja skriva, är att läsa om andra som skriver om sitt skrivande. Det finns mängder med böcker om hur du kan skriva. Här är några som inspirerat mig:

* Det gränslösaste äventyret - Astrid Lindgren. Författaren skriver bland annat om läshunger och vad som kännetecknar en bra bok. Riktar sig främst till barn- och ungdomsförfattare, men har en del att säga till de som riktar sig till en äldre publik också.
* Så skriver du för unga - Ylva Carlsdotter Wallin. En bok som tar upp mycket genom hela skrivprocessen, från genreval och idé, via research, skrivtorka och stilknep, till hur du säljer in ditt manus. Innehåller även intervjuer med barn- och ungdomsboksförfattare.
* Skriva barnbok - Annika J. Nasiell. En behändig kortversion av ovanstående bok, skulle jag vilja säga.

Utöver dessa har jag hört mycket gott om, men inte läst:
* Så gör jag: konsten att skriva - Bodil Malmsten
* Att skriva - Stephen King
* Tre enkla regler finns inte: en romanskola - Elisabeth Norin. Denna bok används på många skrivarutbildningar
* Kom igång & skriv! ett 12-veckorsprogram - Johanna Wistrand

Har du fler förslag på böcker om skrivande?

2 kommentarer:

  1. Åh jättebra tips, tack!
    / www.amandasminnen.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Det här är visserligen ingen bok, men jag älskar tidningen Skriva!
    Tack för inlägget! Jag får se till att skaffa något av ovanstående böcker!

    SvaraRadera