31 juli 2016

Sofies skrivtips: intervju med Mattias Edvardsson

Det har blivit dags för en andra författarintervju i skrivtipsserien. Denna gång är det Mattias Edvardsson som fått svara på frågor.

Jag vill skriva en bok. Jag vet ungefär vad den ska handla om, jag har börjat lära känna huvudpersonen. Vad ska jag göra nu?
Jag tror att det är viktigt att du gör det som passar just dig bäst. Det är stor skillnad på hur mycket förarbete och planering olika författare gör. Jag har själv testat att göra tidslinjer, omfattande karaktärsbeskrivningar och detaljerade synopsis, men kommit framtill att jag skriver bäst utan allt det där. Jag tröttnar helt enkelt om jag inte får komma igång och skriva. För mig räcker det att huvuddragen i berättelsen finns. Jag behöver ett skelett,men inte mer än så. Sedan skriver jag mig fram och låter berättelsen ta form längs vägen.Det innebär förstås att det blir en hel del omskrivningar och efterarbete, men det är det sätt som fungerar bäst för mig.

Vad ska jag göra om jag kör fast?
Eller kanske snarare: när du kör fast. För det får du räkna med att göra. Jag skulle råda dig att snabbt komma vidare. Det gäller att hitta en lösning, någonting som för berättelsen vidare. Det är inte säkert att det blir den bästa lösningen på första försöket, men det gör ingenting. Det viktiga är att du kommer vidare. Skulle du hitta en bättre lösning i ett senare skede kan du alltid ändra.

Hur vet jag att jag är redo att skicka in manuset till ett förlag?
Du blir aldrig färdig. Man kan bearbeta en berättelse i oändlighet – vilket jag tror att många också gör. Något av det svåraste med att skriva en roman är att det kräver ungefär lika mycket tålamod och uthållighet som förmåga att avsluta och sätta punkt. Mitt bästa tips är nog att ta del av ett pålitligt proffs som kan lektörsläsa och vägleda dig.

Vad inspirerar dig att skriva?
Egentligen är det nog två saker. Dels är det berättelserna. Jag har alltid haft så kallad livlig fantasi och älskat berättelser av olika slag. Dels är det orden. Jag älskar vackert språk och vassa formuleringar.

I korta drag, hur gick det till när ditt första manus blev antaget?
Jag skrev råmanuset till Stå ut under ett drygt halvår. När jag kände mig tillräckligt klarskickade jag det till Lisa Bjärbo som lektörsläste. Jag visste att Lisa hade full koll på ungdomsböcker och litade helt och hållet på hennes omdöme. Sedan arbetade jag om texten i några månader och skickade iväg manuset till alla stora och mellanstora b&u-förlag. Efter ganska exakt fem veckor fick jag svar. ”Problemet” – ett riktigt lyxproblem –var att tre olika förlag hörde av sig samma vecka. Det första ville att jag skulle skriva ut en karaktär ur boken, det andra ville vänta till efter sommaren med att skriva kontrakt. Det tredje var eld och lågor och ville skicka kontraktet samma dag. Så fick det bli.

Har du någon bok som inspirerat dig i ditt skrivande?
Varje bok jag läser inspirerar mig på ett eller annat sätt. Vill man skriva är jag övertygad om att man måste läsa mycket. Passa på att studera hantverket hos andra författare. De senaste veckorna har jag bland annat inspirerats av Christina Lindström, Elin Cullhed och Anna Ahlund. Rekommenderar alla tre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar