8 juli 2016

Tala är guld - de sa allt till varann utom det allra viktigaste

av Cammie McGovern

När Amy ska börja sista året på High School ber hon sina föräldrar anställa jämnåriga kamratstödjare som kan hjälpa henne. Kanske kan hon på så sätt få vänner och blir mer lik sina klasskompisar. En av dem som får jobbet är Matthew. Amys cerebral pares och Matthews tvångssyndrom och rädsla blir en utmaning, men främst en möjlighet för en vänskap som blir något mycket mer än vad någon av dem vågat drömma om.

Det som gjorde mig intresserad av denna bok var att den handlar om en tjej med cerebral pares och en kille med tvångssyndrom. Det är sällan sådana karaktärer får så stor plats som huvudroller i en bok. Att de nu får det är fantastiskt!

Det som fick mig att bli skeptisk var innehållet i de rosa bubblorna på framsidan. Den första verkar skryta om att denna kärlekshistoria minsann inte handlar om två "normala" tonåringar. Den andra skriver att denna bok borde passa alla som älskar John Green och Rainbow Rowell. När det gäller Green kan jag dra svaga paralleller till de två sjunga ungdomarna i  Förr eller senare exploderar jag. När det gäller Rowell tror jag det handlar om oväntad/"udda" kärlek som vi möter i Eleanor & Park. Det gör mig skeptisk och får mig att tänka att de verkar vilja skryta ännu mer om sin "annorlunda" bok. Å andra sidan lockade författarreferenserna mig. Jag är kluven.

Hur som helst. Matthew och Amy blir ganska snabbt vänner. Djupt, men ändå ytligt. Det är på många sätt en annorlunda bok vad gäller språket. Amy är ofta rättfram med vad hon vill, och läsaren från lära känna många av Matthew tankar också. Det tråkiga är bara att de inte säger allt det där till varandra. Jag saknar det. Jag förstår att det är en del av storyn, men jag tror jag tyckt om berättelsen mer om jag fått lära känna karaktärerna djupare. Jag saknar något, och karaktärerna missförstår varandra.

Det är intressant att läsa om cerebral pares och Matthews tvångstankar och -mönster. Men även när det häller det hade jag gärna läst mer. Jag är kluven till min bedömning av boken. Ibland är den trevande och vissa stunder långsam. Andra gånger är den oväntad och ganska spännande, och vill förmedla att vi egentligen alla har våra egenheter som hindrar oss i olika situationer. Överlag har jag svårt att sätta ord på storyn och mina tankar. Jag stördes även av småfel som återkom alltför ofta, till exempel borttappade och omkastade ord. Ändå vill jag be dig bilda dig din egen uppfattning, för den är annorlunda på ett bra sätt. Jag kanske bara läste boken vid fel tillfälle.

Första meningen: Ej ivägskickat mejl hittat i Amys dator på sjukhuset: Du vill ha hela historien men du fattar inte - det är omöjligt att berätta hela historien.
Antal sidor: 274
Förlag: constant reader. tack för recex!
Utgivningsår: 2016
Originaltitel: Say what you will, 2014
Översättare: Maria Lindén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar