12 januari 2012

Intervju med Kim M. Kimselius

Jag skickade över några frågor till författaren Kim M. Kimselius. Här får ni intervjun:
Vad handlar dina böcker om?
"Tillbaka till Pompeji",
debutbok 1997
Jag skriver historiska äventyrsböcker uppbyggda runt riktiga historiska händelser. Jag har en serie som handlar om Theo och Ramona som reser tillbaka i tiden, det är den historiska serien. Där får dem vara med under Vikingatiden, när staden Pompeji begravs under ett vulkanutbrott, häxförföljelsen, möta Inkaindianer, träffa Snapphanar, möta fasan under faraonernas tid i Egypten, möta pesten i staden Florens, vara med om krig i både Det glömda kriget 1808-1809 och På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa. Theo och Ramona är även med under franska revolutionen, riddartiden, de reser till Kina och får vara med under romartiden. Ja de lever ett mycket skrämmande och spännande liv i mina böcker.
"Kimberlie- Äventyr på
Nya Zeeland", 2009
Dessutom har jag en serie böcker som handlar om Kimberlie och Andy som är mer Äventyrliga deckare där historierna utspelar sig på Nya Zeeland. I de böckerna berättar jag om Nya Zeeland, miljö, historik etc.
Hur får du inspiration?
Ofta får jag inspiration när jag sover. Kan vakna med en hel bok i mitt huvud och vill då gärna sätta mig och skriva ned allt direkt. Men det går inte alltid.

Hur länge har du skrivit?
När jag var åtta år bestämde jag mig för att jag skulle bli författare. Alltsedan dess har jag skrivit. Men jag har under alla år stoppat berättelserna i byrålådan. Det var först när min man avslöjade för alla våra vänner att jag var författare som jag var tvungen att skicka in till förlag. Det råkade då bli Tillbaka till Pompeji, ett av alla de manus som låg i mina byrålådor. När jag debuterade julen 1997 sålde Tillbaka till Pompeji i 11.000 ex FÖRSTA VECKAN. Vilket är jättestort!
Varför skriver du?
För att jag måste. Mitt huvud är fullt av berättelser som kräver att få komma ut.
Har du tips till skrivsugna ungdomar?
Det ska vara roligt att skriva en bok. För att du ska lyckas uppnå glädje i ditt skrivande ska du skriva om sådant som du tycker är viktigt att berätta, något du brinner för, något som bubblar inom dig och kräver att få komma ut.
Skriv direkt från hjärtat, låt fantasin flöda och tänk inte på stavning, grammatik eller att någon ska läsa det du skrivit. Det enda du ska tänka på är att få ur dig din berättelse.
Försök inte kopiera någon annans stil, inte berätta något som någon redan har skrivit. Hitta på något unikt, något som bara du har i ditt huvud.
Vad läser du själv?
Läser precis allt möjligt. Väldigt många faktaböcker, eftersom jag måste läsa på inför varje nytt historiskt ämne som jag ska skriva om. Dessutom försöker jag hinna läsa mina författarkollegors böcker. Älskar Dean Koontz böcker och Stephen King, men även Kerstin Ekman, Cornelia Funke och många, många fler.
  
Har du några boktips? Bläckhjärta, hela serien. I morgon när kriget kom, hela serien.

Bilderna kommer från Kims hemsida


1 kommentar:

  1. Jättebra intervju! Kim verkar vara en trevlig person, fick lust att läsa hennes böcker nu :)

    SvaraRadera