2 januari 2012

Noveller i fickformat


I maj kom ”första fyran” med böcker från Novellix, som ger ut ”stories to go”. Sedan dess har ytterligare tolv böcker kommit ut, varav fyra på tyska. Det handlar om noveller i fickformat, helt perfekt att stoppa ner i fikan om man vet att man kommer ha en stund över under dagen, och inte orkar släpa med sig någon större bok!

Jag har läst två av septembers fyra utgivna noveller. Handlingarna kommer från hemsidan.
Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell
"Han gick in i trädgården från baksidan, det fanns en stig där som han hade trampat upp, först med små fötter, sedan med stora. Den skulle växa igen nu. Det hände mitt framför ögonen på honom. Grönt, blankt gräs som sköts upp som stavar ur jorden och plötsligt hade hans fotspår aldrig funnits."
Sorgligt à la Johanna Thydell är riktigt bra! Jag gillar djupet, det ytliga är lika ytligt som allt annat ytligt.

Lära sig av Cilla Naumann
"Allt mer koncentrerat sökte han efter frågorna som till slut skulle kunna avslöja hennes dumhet och få henne att generas. Han tänkte att om han bara fick henne att sänka blicken en enda gång, skämmas det allra minsta, eller åtminstone att för ett ögonblick svaja på rösten och leta i minnet efter något att dra till med. Då skulle han låta henne vara."

En ganska konstig novell, lite lustig spänningsstämning i Justin Case-anda. Inte min favorit.

Med på bild finns också Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri.

Har du läst någon Nowellix?

1 kommentar:

  1. Inte än, men jag vill för jag gillar verkligen formatet. Visste inte att de gett ut några tyska, det vore kanske ett lagom ambitiöst sätt att komma igång att läsa på tyska igen!

    SvaraRadera