30 januari 2012

Resten får du ta reda på själv

Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver

12 februari är ett datum Samantha kommer att minnas. Det är dagen då hon dör, men också dagen hon får uppleva sju gånger om. Hon en av de snyggaste tjejerna på skolan, tillsammans med sina tre fantastiska vänner. Hon har en supercool pojkvän, och hennes liv är perfekt. Sedan dör hon, men tiden spelas tillbaka och hon får chansen att rätta till allt hon ställt till med. Hon lyckas inte första gången, inte heller andra, tredje eller fjärde. Men hon har sju chanser på sig.

Samantha Kingston är en förskräcklig tjej, till en början. Hon är så otroligt självsäker att jag höll på att slänga ifrån mig boken av irritation. Jag tror dock på att människor kan förändras, och eftersom detta är en ungdomsroman var jag ganska övertygad om att det var precis vad som skulle hända.
Boken har ett spännande upplägg, och den är välskriven, men det kan bli lite långtråkigt och tjatigt att läsa om samma dag och samma händelser sju gånger. Visst händer det nya saker, och budskapet om att man kan göra livet bättre för människor, bara man vet hur man ska göra det, är väldigt fint och tänkvärt.

Filmrättigheterna till Resten får du ta reda på själv är sålda.

Första meningen: Det säga att hela livet flimrar förbi framför ögonen precis innan man dör, men så var det inte för mig.
Antal sidor: 475
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Originaltitel: Before I Fall
Betyg: 6/10

4 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande bok! :)

    SvaraRadera
  2. Garanterat en bok jag skulle gilla. Såg förresten att du också ska till Bokambassadörgrejen på söndag. Hur åker du upp? Mvh//Tess

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag lånade bilden på boken av dig och länkade bildkällan till din blogg - hoppas det var okej. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du länkade, då är det okej! :)

      Radera