16 januari 2012

Mitt klimatkatastrofala liv

Mitt klimatkatastrofala liv av Saci Lloyd
London, 1 januari 2015. Koldioxidransoneringen drar igång, och alla invånare i landet får varsit kort som ger dem rätt att använda 200 poäng koldioxid per månad. Naturen är i uppror, livsfarlig torka avlöses av skyfall som förstör, och på grund av detta blir ransoneringarna ännu större. Allt är de slösaktiga människornas fel, och snart kommer väl hela planeten sprängas!
Följ med Larua och hennes familj under år 2015, och se hur det kan gå om vi inte skärper oss när det gäller klimatfrågorna!

Samhällskritiken flödar i denna bok, och det gillar jag! Vissa delar känns kanske ganska överdrivna, men jag inser att ransoneringarna på allt, mat, bränsle, el och till och med vatten, kan bli vår vardag om vi inte tar tag i det naturslösaktiga liv vi lever. Boken är inte något mästerverk, men den är väldigt tänkvärd, den påverkar läsaren att tänka klimatsmartare, och framför allt borde fler läsa den för att förstå att vår jord inte mår bra, och att vi måste göra något nu. För jag vill inte leva som Laura och hennes omgivning gör 2015!
Tio poäng till Bonnier Carlsen som tänkt extra på miljön då boken trycktes!

Första meningen: Helt slut.
Antal sidor: 333
Förlag: Bonnier Carlsen (tack!)
Betyg: 8/10

1 kommentar: