22 januari 2012

Jinx

Jinx av Margaret Wild
Sjuttonåriga Jens liv handlar om olika sorters kärlek. Den stora till vännerna, den komplicerade till pappan och den ofattbart stora till handikappade systern Grace och Charlie. Men så dör Charlie, och innan hon hunnit sörja färdigt honom, så dör någon annan som står henne nära. Har Jen förvandlats till Jinx, någon som för olycka med sig?

Liksom i En gång, Margaret Wilds andra ungdomsroman, är denna bok skriven som en lång prosadikt, vilket gör att man hela tiden tänker ”bara en sida till”. Textformen utelämnar många miljöbeskrivningar, men låter alla karaktärer få sin talan. Detta gör att man får fantisera om miljön själv, vilket jag gillar. Berättelsen är känslofull, och jag gillar budskapet om kärlek till alla, även om det ofta kan vara svårt. En bra ”mellanbok” som du kan läsa ut på en eftermiddag.


Första sidan:
Varning!
Kom inte nära.
Akta dig för
att älska mig.
Jag är Jinx.
Antal sidor: 222
Förlag: En bok för alla
Originaltitel: Jinx
Betyg: 8/10

2 kommentarer:

  1. Åh! Jag vill läsa den! Har inte hört talas om den alls innan men jag älskade ju En gång så jag ska definitivt läsa Jinx någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag har nog läst den här en gång för jättejättelänge sedan. Minns dock inte va jag tyckte om den... Haha.

    SvaraRadera