21 oktober 2013

Och de nominerade till Augustpriset 2013 är...


Barn-ungdomsbok:
Om detta talar man endast med kaniner av Anna Höglund
Lex bok av Sara Kadefors
Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson
Jagger jagger av Frida Nilsson
Maximilian och Minimilian av Klara Persson
Cirkusloppor på luffen av Lena Sjöberg

Framplockade från 163 titlar från 35 förlag.

Jag har endast läst Cirkusloppor på luffen och hört talas om Lex bok, de andra är för mig helt okända. Jag gissar på att Lex bok tar hem priset.

Fackbok:
Germanerna av Tore Janson
Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson
Självhushållning på Djupadal av Gustav Mandelmann och Marie Mandelmann
438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye
Spår av Lena Sundström
Expeditionen av Bea Uusma

148 bidrag från 52.

Utan att ha läst en enda bok blir min chansning att 438 dagar vinner.




Skönlitterära bok:
Vitsvit av Athena Farrokhzad
Tre vägar av Katarina Frostenson
Hägring 38 av Kjell Westö
Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson
Porslinsfasaderna av Sven Olov Karlsson
Liknelseboken av Per Olov Enquist

Inte heller här har jag läst en enda bok, men jag vill ändå chansa på en vinnaren. Jag väljer... hm... Porslinsfasaderna, titeln låter i alla fall som ett aktuellt ämne... ;)


Lilla Augustpriset delas ut för tjugonde året. I år inkom 628 bidrag. Vinnaren utses av röster från privatpersoner (röstning på hemsidan) och en jury. Läs mer om detta på hemsidan (länk nedan).

Augustpriset har delats ut i 25 år. 25 november tillkännages vinnaren. Läs mer om allt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar