8 oktober 2013

Upptäck rymden med Mulle Meck


Ut i rymden med Mulle Meck av George Johansson och Jens Ahlbom

En natt i november går Mulle Meck och Buffa ut på gården. De tittar upp mot den molnfria himlen och ser mängder av stjärnor. Vad finns mer där uppe? Hur hänger allt ihop? Tillsammans med professor Wilma von Winkelhock utforskar de rymden. Planeterna, solen och månen, meteorer, ljusår och rymdfarkoster. Det är en spännande värld!

I en blandning av fakta och serie försöker denna bok med många bilder hjälpa till att förklara mysteriet rymden. Ändå finns det många frågor. Att förklara rymden på ett enkelt sätt kan inte vara så lätt, men jag tycker nog att det borde gått att göra bättre. Boken är tänkt för åldern 6-9, men jag hänger knappt med själv. Detta ämne innehåller dock mycket svåra fakta och ord som är mycket "större" än vad vi behöver använda i vardagen. För det barn som är intresserad av rymden tror jag att detta kan vara en bra bok, något för den vetgirige. Jag tror inte att man bör "trycka på" dessa fakta på någon ointresserad, då tror jag bara det blir ännu mer komplicerat.

Första meningen: Mulle Meck bor med sin boxer Buffa i Djupforsen, vid stranden av en sjö, vid foten av ett berg, vid vägs ände.
Antal sidor: 61
Förlag: Natur & kultur
Utgivningsår: 2008

1 kommentar:

  1. Hej!

    Kul att du vill vara med och bli recenserad! (Låter som om du ska vara en försökskanin eller liknande)
    Eftersom att det blev bra gehör på detta så kommer det dröja ett tag innan din recension kommer.
    Men den kommer att läggas ut inom några veckor, kontaktar dig när den finns att läsa.
    Ha det bra!

    SvaraRadera