16 oktober 2013

Supersnygg fotobarnbok om livet och döden

När pappas farmor dog av Farzad Farzaneh och Viktor Gårdsäter

Frank och hans pappa ska åka till pappas farmors lägenhet. Hon har dött. Vägen dit blir ett samtal om död och liv, men även spännande upptäckter och roliga lekar.

Med tanke på titeln tänkte jag mig en bok om hur ett barn hanterar sorg. När jag läste boken tänkte jag att det var ett väldigt litet tema i boken. Den handlar knappt alls om farmor eller att hon är död. Ju mer jag tänker på det, desto mer handlar den dock om döden och livet. Pappans och sonens väg till lägenheten har en stor del i boken, men den innehåller viktiga samtal. Som träd. Hur gamla de kan bli, om cyklar som går sönder och ben som blir trötta av att gå. Fast jag hade önskat att det skulle handla mer om sorghantering gällande barn.

Rent layoutmässigt är detta en fantastisk bok! Bilderna är otroligt snygga och ger känslan av att boken är mycket större och mer innehållsrik än vad den är. Jag menar att bilderna säger mer än tusen ord, vilket ger ett djup målade bilder har svårt att ge. Jag hoppas verkligen att killarna bakom denna bok kan fortsätta att samarbeta, för jag vill läsa fler sådana här böcker!

Första meningen: Pappas farmor har dött.
Antal sidor: 27
Förlag: rabén & sjögren, tack för recex!
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar