30 oktober 2013

En samling julböcker

Det här inlägget har jag längtat länge efter att få göra. Började fundera på det i början av september, men antog att jag inte precis skulle få besöksrekord om jag la ut det då. Snarare tvärt om. Därför har jag väntat ett tag. Det handlar om årets julböcker! I detta inlägg presenterar jag skönlitterära böcker (mest barnböcker, faktiskt) som ges ut i år. Ett senare inlägg kommer om årets böcker om julstämning och mat med mera. Ytterligare ett inlägg visar favoriter från tidigare år. Ja, jag gillar verkligen julen!

Vi börjar med ett gäng böcker som inte är så juliga, utan handlar om vintern mest.

Ibland kommer vintern om natten av Karin Stjernholm Raeder.
Siri och snömannen av Tiina Nopola
Tomten och den röda halsduken av Lena Arro och Catarina Kruusval
Bland tomtar och troll, årgång 106 med inslag från en rad olika författare.












Sedan kommer julen. Då kanske någon av dessa böcker passar:
Alla barnen firar jul av Måns Gahrton och Johan Unenge
Nalla och Björn firar jul av Kajsa Lindström

De två nedersta böckerna är kapitelböcker med 24 kapitel, perfekt att läsa ett varje dag fram till jul!
Tro på tomten av Lotta Olsson
Den första julen av Anders Johansson och Birgitta Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar