28 oktober 2013

Spänningstät trilogiavslutning

Detta är sista delen i en trilogi. Vill du inte ha spoilers kan du istället läsa recensionen på första boken här eller andra boken här.


Rekviem av Lauren Oliver
Det är inte lätt att leva i Vildmarken efter attentaten i New York. Regeringsstyrkor försöker utplåna de som gör motstånd och de går hårt fram utan kärlek i blicken. För just kärlek är förbjudet, sedan lång tid tillbaka. Lenas första kärlek, Alex, har kommit tillbaka, och nu står hon inför valet mellan Alex och Julian. Samtidigt i Portland står Lenas barndomsvän Hana inför sitt kommande giftermål med stadens nykrönte borgmästare Fred. Hon bär på en hemlighet som hon inte kan avslöja, men som skulle kunna bli hennes död.

Denna sista del i trilogin bjuder på spänning från första kapitel, och så fortsätter det genom de nästan 400 sidorna. Lena och Hana står som berättare för vartannat kapitel, och jag tycker att författaren väver ihop det väldigt bra. Karaktärerna fördjupas, om än inte alla, och intrigerna går om varandra i en värld där de kämpar för kärlek, eller kanske mer frihet att göra som man vill.

Detta är en "explosiv avslutning", som omslagstexten så snyggt sammanfattat boken. Jag håller med, men slutet kunde ha varit mer definitivt. Första bokens huvudproblem känns inte utrett. Jag hade velat ha mer förklarat för mig, fast å andra sidan hade jag förmodligen inte gillat ett supergulligt slut heller. Lite blod, svett och tårar får det gärna vara kvar, men lite av det hade jag gärna blivit besparad ifrån.

Lauren skriver väldigt spännande och jag sträckläste stora delar av boken. Jag tycker att denna dystopi till trilogi är mycket bra. Även om den innehåller mycket död och hämnd finns det djupare budskap som jag under läsningen funderar på. Till exempel hur det skulle vara att leva utan kärlek i ett så korrupt samhälle. Jag hoppas att vi aldrig kommer dit. Däremot hoppas jag att fler läser denna bok.

Första meningen: Jag har börjat drömma om Portland igen.
Antal sidor: 399
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Requiem, översatt av Helena Ridelberg

1 kommentar: