22 augusti 2014

Allegiant - Veronica Roth

Allegiant av Veronica Roth
Detta är sista delen i en serie. Därav spoilervarning! Första delen heter Divergent och andra Insurgent.

Samhället är splittrat, våld och maktkamper är det som nu råder. Tris får chansen att utforska platsen bortom det hon trott var hela världen, och hon tar den. Kanske kan hon och Tobias få chansen att bygga ett nytt liv tillsammans, och därmed få ett enklare förhållande. Men ingenting blir enkelt, istället uppenbaras nya sanningar och allt handlar återigen om att ta reda på vem som talar sanning, vem som går att lita på och vad som är värt att kämpa för.

Spänning rakt igenom! Roth sparar inte på något krut inför den sista, avgörande, delen i trilogin. Världen bortom falangsamhället har massor av intressant att visa upp för läsaren, särskilt eftersom det är en fördjupning av den värld Roth målat upp. Karaktärerna fördjupas, särskilt då vi får följa Tris och Tobias i vartannat kapitel. Deras relation är särskilt intressant att följa. Det dyker upp många nya personer, men de presenteras bra och blir snabbt en bra del av berättelsen. Jag har sträckläst boken, men trots att den tog slut alldeles för snabbt, är jag väldigt nöjd med avslutningen. Jag är däremot tveksam till allt dödande som skett i serien. Visst, det kanske är "oundvikligt" i denna värld, men det ses många gånger som självklarheter. Varför ska detta präntas in i ungdomar?

Förutom en väldigt spännande historia har denna bok mycket att lära om kärlek, lojalitet, förlåtelse och val. Det har präglat hela serien, men kanske särskilt i denna bok. Den har mycket att erbjuda och har mycket som inte är förutsägbart. Det gillar jag!

Rekommenderas!

Första meningen: Jag vandrar fram och tillbaka i vår cell i De lärdas högkvarter samtidigt som hennes ord ekar i mitt huvud: Mitt namn kommer att vara Edith Prior, och det finns mycket som det kommer att bli skönt att få glömma.
Antal sidor: 392
Förlag: Modernista, tack för recex!
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Allegiant, 2013

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag längtar efter att läsa den!! :)

    SvaraRadera
  2. Längtar också jättemycket efter att få läsa den. Tänkte dock vänta tills den kommer som pocket så att jag kan köpa den.

    SvaraRadera
  3. Jag har den hemma väntandes på att bli läst. Jag måste göra det snart! :)

    SvaraRadera