4 augusti 2014

Ett litet inlägg om bibliotek

Okej, låt mig skriva ett inlägg om bibliotek. Bara ett litet.

Jag var där i onsdags. Jag hade bilen utanför, så jag tänkte jag kan få låna många böcker. Ganska många böcker. Sen tänkte jag inte på själva tillbakalämnandet, att jag förmodligen måste  med dem tillbaka till bibblan. Istället kikade jag runt bland alla hyllor och böcker jättelänge. Såg några jag läst och mindes vad jag tyckte om dem. Å, den var så bra! och Titta, den där läste jag sportlovet 2010! och Varför blev inte den där boken refuserad redan i manusform?. Jag tog med sex böcker hem. Det bästa var nog ändå att bara bära runt dem inne på biblioteket. Jag tog nästan några extra bara för att få känna tyngden. Boktyngden. Mmm!

Och så hörde jag en pappa som spelade tv-spel med sin son. Det lät som att pappan var mycket bättre på spelet, men sonen verkade vara supernöjd ändå.
Och så hörde jag en mamma som uppmuntrade sin son att läsa. Hon sa "vi lånar den" innan sonen hunnit fråga om det gick bra. Sen gick de iväg med en stor hög böcker.

Bibliotek. Mmm! I det stadsbibliotek jag befann mig i onsdags finns det mängder med böcker. Massor! Överallt! Det fantastiska är att jag kan låna hur många böcker som helst där. Helt gratis. Helt underbart. Har ni tänkt på det? Visst, jag tycker att man bör sponsra författare genom bokköp ibland (detta kommer jag särskilt tycka då jag själv blir publicerad, vilket jag ska bli. Någon gång.), men det handlar inte detta inlägg om. Detta inlägg handlar om att bibliotek är fantastiska.

Tack för mig.

2 kommentarer:

  1. Underbart inlägg! Jag känner samma sak varje gång jag besöker biblioteket och det finns typ inget bättre än att bara strosa runt inne på biblioteket och kolla runt på alla böcker och alla som är där!

    SvaraRadera
  2. Tidigare har jag inte gillat bibliotek. Vill gärna äga mina böcker eftersom jag vill kunna läsa om dem precis när jag vill.
    Nu tycker jag de är underbara:) De har ju böcker som för länge sedan inte finns i butik. Man kan hitta böcker man glömt man läst och läsa dem på nytt igen. Speciellt när man nu rör sig i barn- och ungdomslitteraturen igen, genom att jag ska läsa detta på mittuniversitetet.
    Jag ska leva, läsa och andas böcker i ett helt läsår.
    I like:)

    SvaraRadera