30 augusti 2014

Född fenomenal - Josephine Bornebusch


Rut är otroligt intresserad av världskrigen, och särskilt besatt är hon av Anne Frank. Med anledning av henne bestämmer sig Rut för att skriva dagbok. Det kan bli intressant läsning för de som hittar den om kanske 100 år. Samtidigt får hon chansen att ordna klassresa, och gör allt för att komma till Anne Franks hus i Amsterdam. Hennes klass kanske inte är den mest smarta, och hon stöter på många problem. Men Rut är född fenomenal, så det ska gå att ordna ändå!

Rut är en härligt självsäker karaktär. I denna feelgood-roman finns inte mycket av självömkan eller dåligt självförtroende. Tvärt om. Rut vet att hon är smartare än andra, och hon tänker att hon gör en bra insats genom att finnas till. Till exempel för att ordna den där klassresan. Varför åka till London eller Berlin när de kan åka till Amsterdam?

Rut är en ganska vanlig tjej med vanliga problem. I boken finns igenkänningsfaktorer i vänskap, kärlek, grupperingar och status i klassen, konstiga lärare och knäppa familjemedlemmar. Kanske kan tyckas vara vanligt och uttjatat, men självsäkra Rut lyfter ämnena och ger nya vinklar. Dessutom är boken rätt igenom rolig. Ruts tankegångar är konstiga, knasiga, intressanta och roliga att hänga med i. Att läsa om en tjej med självförtroendet på topp är riktigt härligt. Jag minns inget jag tyckte var dåligt eller mindre bra med denna bok. Bra betyg, med andra ord.

Första meningen: "Jag hoppas att jag skall kunna anförtro dig allt, så som jag hittills inte har kunnat anförtro mig åt någon och jag hoppas att du skall vara ett stort stöd för mig."
Antal sidor: 262
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar